Declaració responsable referent a l'allotjament turístic rural i allotjament en acampada en finca particular amb habitatge habitat, de la Comunitat Valenciana. - GVA.ES
Declaració responsable referent a l'allotjament turístic rural i allotjament en acampada en finca particular amb habitatge habitat, de la Comunitat Valenciana.
Conselleria d'Innovació, Indústria, Comerç i Turisme
Què és
Aquest procediment té per objecte posar en coneixement de l'administració turística qualsevol circumstància que afecte el desenvolupament de l'activitat d'allotjament turístic rural i allotjament en acampada en finca particular amb habitatge habitat, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana (inici o cessament de l'activitat i modificacions: canvi de classificació, capacitat, titularitat, denominació i/o disponibilitat d'instal·lacions o serveis dels establiments, període de funcionament o qualssevol altres), atés el contingut del Decret 10/2021, de 22 de gener, del Consell, d'aprovació del Reglament regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana.
Així mateix, aquest tràmit permet l'aportació de documentació a un expedient d'allotjament turístic rural i allotjament en acampada en finca particular amb habitatge habitat, ja obert en el Servei Territorial de Turisme corresponent, per iniciativa de l'interessat o a conseqüència d'un requeriment d'esmena a petició de l'administració.
Les declaracions responsables o comunicacions s'emplenaran en el tràmit telemàtic, al qual s'accedix a través de la pestanya SOL·LICITUD - Presentació autenticada i hauran de presentar-les els titulars o els seus representants, degudament acreditats (veure detalls en l'apartat de tramitació).
En la tramitació telemàtica haurà d'emplenar:
- Formulari de sol·licitud.
- Dades inscripció en el registre d'empreses turístiques d'allotjaments.
- Dades inscripció en el registre d'allotjament turístic rural o allotjament en acampada en finca particular amb habitatge habitat de la Comunitat Valenciana.
- Llei 15/2018, 7 de juny, de la Generalitat, de turisme, oci i hospitalitat de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 8313, de 08.06.2018).
- Decret 10/2021, de 22 de gener, del Consell, d'aprovació del Reglament regulador de l'allotjament turístic a la Comunitat Valenciana. (DOGV núm. 9015 / 08.02.2021).
- DECRET 1/2022, de 14 de gener, del Consell, de regulació del Registre de Turisme de la Comunitat Valenciana (DOGV 9272 de 07.02.2022)
- Decret 15/2020, de 31 de gener, del Consell, de disciplina turística a la Comunitat Valenciana. (DOGV núm. 8737, de 06.02.2020)
- Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. (BOE núm. 236, de 02.10.2015)
- Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic. (BOE núm. 236 de 2/10/2015)
- Correus electrònics de contactep per a qualsevol qüestió respecte a aquest tràmit
- Distintius corresponents a les empreses i als establiments turístics de la Comunitat Valenciana
- Sistemes de signatura electrònica admesos
- Sistema de Gestió de la Representació de l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica de la Comunitat Valenciana
- Inscripció en el Registre de Representants de l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica (ACCV).
A qui va dirigit
Les empreses, persones físiques o jurídiques, titulars d'establiments d'allotjament turístic rural i/o d'allotjament en acampada en finca particular amb habitatge habitat.
Es defineixen com a tals aquells establiments que, dins de l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, es dediquen a prestar de manera professional i habitual allotjament mitjançant preu, oferisquen o no altres serveis de caràcter complementari.
EXCLUSIONS: Queden exclosos de la reglamentació del Decret 10/2021, regulador de l'allotjament turístic en la Comunitat Valenciana, tots aquells establiments residencials que presten els seus serveis de manera exclusiva a col·lectivitats concretes, com a residències per a estudiants, residències per a persones majors, instal·lacions juvenils, activitats mediambientals i similars. No es permet la simultaneïtat d'aquests usos residencials amb l'ús d'allotjament turístic, excepte en el cas de períodes de funcionament diferent.
- S'entén per allotjament a casa rural l'oferit de manera habitual i mitjançant preu, per a la seua realització en un establiment que estiga situat en un habitatge que ocupe la totalitat d'un edifici o part del mateix amb eixida pròpia a la parcel·la privada on se situa o a la via pública, comptant com a màxim amb planta baixa, primer i sota coberta, llevat que per certificat municipal, s'acredite una estructura original diferent i que pot explotar-se per a ús exclusiu de clients o compartint aquests el seu ús amb el propietari o personal designat per aquest. La capacitat de les cases rurals serà, com a màxim, de 16 persones.
- S'entén per allotjament en acampada en finca particular amb habitatge habitat l'oferit, de manera habitual i mitjançant preu, per a la seua realització en tenda de campanya, caravana o unitats d'allotjament singulars, en terrenys de propietat particular en els quals existisca un habitatge habitat. La prestació d'aquesta modalitat d'allotjament serà compatible amb la d'allotjament compartit en cases rurals, sempre que el número d'allotjats alhora no supere el de 16 persones.
1. Les cases rurals podran obtindre, quan siga procedent, alguna de les següents denominacions com a especialitat d'allotjament:
a) Casa rural-masia, casa rural-alqueria o casa rural-riurau.
Quan el servei d'allotjament es preste en edificis aïllats de més de 50 anys d'antiguitat, degudament datats i catalogats i que, rehabilitats o no, responguen a l'arquitectura tradicional de la zona on se situen, la casa rural podrà afegir la denominació masia, alqueria o riurau. Aquests extrems s'acreditaran mitjançant certificat de l'ajuntament corresponent.
b) Casa rural-casa de poble.
Podran ostentar la denominació casa de poble aquelles cases rurals en les quals el servei d'allotjament es preste en edificis que constituïsquen un únic habitatge, estiguen situats en el nucli urbà, i es conserven o s'hagen rehabilitat conforme a l'arquitectura i amb els materials tradicionals de la zona on se situen, siga com siga el número de les seues plantes o altures. Aquests extrems s'acreditaran mitjançant certificat de l'ajuntament corresponent. La casa rural podrà afegir a la seua denominació casa de poble.
c) Agroturisme.
Podran ostentar aquesta denominació, aquells establiments integrats en explotacions agràries, constituïts per una dependència o conjunt d'elles integrades i destinades conjuntament a habitatge i a satisfer les necessitats d'una explotació agrícola.
L'habitatge haurà d'ocupar la totalitat de les dependències o una part de les mateixes amb eixida pròpia a un element comú o a la via pública.
Quan, per l'arquitectura tradicional de la zona on se situen les cases rurals, la denominació utilitzada siga diferent a les anteriors, podran afegir, prèvia justificació i compliment dels requisits en ell exigits, la denominació tradicional d'aquesta zona.
2. Acampada en finca particular amb habitatge habitat.
- La prestació d'aquesta modalitat d'allotjament serà compatible amb la d'allotjament compartida en cases rurals, sempre que el número d'allotjats alhora no supere el de 16 persones.
- En el supòsit d'estar situades en muntanyes o terrenys forestals, seran aplicable a l'acampada en finca particular amb habitatge habitat les condicions que, per a les zones d'acampada, s'estableixen en el Decret 233/1994, de 8 de novembre, del Consell, pel qual es regulen les acampades i l'ús d'instal·lacions recreatives en les muntanyes de la Comunitat Valenciana, o norma que el substituïsca.
CLASSIFICACIÓ:
- Les cases rurals es classificaran en 5 categories: de 1, 2, 3, 4 i 5 estreles.
- La modalitat, especialitat i categoria que corresponga als establiments d'allotjament rural es determinaran en funció del compliment dels requisits tècnics generals i específics fixats en el Decret d'allotjament turístic.
- El qualificatiu luxe només podran ostentar-lo les cases rurals de 5 estreles, prèvia sol·licitud de les persones interessades i en atenció a les seues característiques, serveis i instal·lacions.
ASSEGURANÇA DE RESPONSABILITAT CIVIL.
1.- La persona titular de l'activitat d'allotjament turístic està obligada a contractar una pòlissa d'assegurança de responsabilitat civil que cobrisca els danys i perjudicis a la salut o a la integritat física de les persones usuàries de l'allotjament o de terceres persones que puguen ocasionar-se a conseqüència de l'activitat alojativa, així com els relatius a la seguretat financera.
2.- La quantia mínima del capital assegurat es determinarà en funció de les places màximes admissibles en l'allotjament contemplat en la declaració responsable, i serà:
- Fins a 16 places: 150.000 euros
3. La suma màxima d'indemnització per anualitat i sinistre, així com les franquícies, en el seu cas i qualssevol altres condicions, es fixaran de comú acord entre el titular de l'activitat i la companyia asseguradora.
4. La persona titular de l'allotjament turístic haurà de tindre en el seu poder, durant tot el desenvolupament de la seua activitat, la justificació documental de la seua subscripció, a fi de posar-la a la disposició de l'administració turística competent, quan aquesta li la requerisca.
Com es tramita
1. La declaració responsable o comunicació haurà de presentar-la el titular o els representants degudament acreditats en el Registre de Representants de la ACCV.
- Per a actuar en representació d'una altra persona física o jurídica, s'haurà d'inscriure prèviament en el Registre de Representants davant la Generalitat Valenciana per a la realització de tràmits per via telemàtica.
- La informació relativa a aquest Registre està disponible en els següents enllaços, als quals pot accedir des de l'apartat "Enllaços":
https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=17168&version=amp
https://regrep.accv.es/accv_repr/zonarep/quien.html
- Les persones físiques o jurídiques que vulguen autoritzar un tercer com el seu representant hauran de disposar de signatura electrònica avançada: DNIe (DNI electrònic) o certificats de persona jurídica, empleat públic o persona física emesos per la ACCV (https://www.accv.es). També s'admetran els certificats qualificats equivalents inclosos en la llista de confiança de prestadors de serveis de certificació (TSL) establits a Espanya, publicada en la seu electrònica del Ministeri d'Indústria, Energia i Turisme.
Més informació en el següent enllaç, al qual pot accedir des de l'apartat "Enllaços":
https://sede.gva.es/es/sede_certificados
-Veure informació addicional sobre representació en observacions.
2. El Servei Territorial de Turisme de la província en la qual se situe l'allotjament, com òrgan competent, atesa la declaració responsable efectuada per la persona interessada, classificarà turísticament l'establiment i l'inscriurà d'ofici en el Registre, en el grup, modalitat, categoria i especialitat indicades en la declaració responsable, llevat que s'hagueren omés dades o no s'hagueren aportat documents de caràcter essencial. Practicada la inscripció, es comunicarà al titular el número d'inscripció assignat.
3. Realitzada la declaració responsable d'inici d'activitat, aquesta haurà de començar de manera efectiva en el termini màxim de dos mesos. En cas contrari, aquella quedarà sense efecte i es procedirà, prèvia instrucció de l'oportú expedient en el qual es donarà audiència a la persona interessada, a la baixa i cancel·lació de la inscripció en el Registre.
4. Posteriorment, aquest òrgan podrà revisar:
a) Si, segons el declarat per la persona interessada, es disposa de la totalitat de la documentació a la qual es fa referència en el formulari de la declaració responsable i la seua validesa formal.
b) Si en l'establiment es compleixen els requisits generals i específics exigits per la norma per a ostentar la classificació amb la qual ha quedat inscrit.
5. En el cas que no s'haguera pogut practicar la inscripció per detectar-se l'omissió de dades o la no aportació de documents de caràcter essencial, o si com a resultat de les comprovacions de l'apartat anterior s'observaren deficiències de qualsevol índole, se seguiran els tràmits procedents de conformitat amb el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administració Comuna de les Administracions Públiques, o norma que la substituïsca.
6. La inexactitud, falsedat o omissió, de caràcter essencial, de qualsevol dada o informació que s'incorpore a una comunicació o declaració responsable, o la no presentació de la documentació que siga, si escau, requerida per a acreditar el compliment del declarat o comunicat, determinarà la impossibilitat de continuar amb l'exercici de l'activitat i la restació del servei des del moment en què es tinga constància de tals fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives al fet que pertocara.
Així mateix, la resolució administrativa que declare tals circumstàncies podrà determinar l'obligació de la persona interessada de restituir la situació jurídica al moment previ a l'exercici de l'activitat o del servei corresponent. Igualment, podrà determinar la impossibilitat d'instar un nou procediment amb el mateix objecte durant un període màxim de quatre anys.
La resolució d'aquesta mena de procediments administratius haurà de notificar-se en el termini màxim de sis mesos des del seu inici.
7. Fins transcorreguts tres mesos des de la notificació de la denegació o la cancel·lació i baixa de la inscripció en el Registre, no podrà presentar-se una nova declaració d'inici d'activitat que, en tot cas, haurà d'anar acompanyada de la documentació que acredite el compliment dels requisits establits en la normativa vigent, podent ser objecte d'inspecció prèvia a la inscripció en el Registre.
8. La inscripció i, en el seu cas, classificació dels allotjaments turístics, no suposaran l'autorització d'altres instal·lacions i serveis existents en el seu recinte per als quals existisca normativa específica pròpia.
-Representació: A més de la inscripció en el Registre de Representants de l'Agència de Tecnologia i Certificació (ACCV), l'article 32.3 del Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s'aprova el Reglament d'actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics, establix que la...
03003 - Alacant/Alicante
12003 - Castelló/Castellón
46003 - València/Valencia
Sol·licitud
Durant tot l'any:
Inici: amb caràcter previ a l'inici de l'activitat.
Modificacions: una vegada realitzades les modificacions.
Cessament: quan es produïsca.
Esmena
L'aportació de documentació es podrà realitzar en qualsevol moment del procediment anterior a la seua resolució, sempre que l'expedient no aquest arxivat. Si l'administració li haguera requerit documentació, aquesta s'aportarà en el termini que s'haja establit en el requeriment.
Aquest tràmit referent a l'activitat d'allotjament en càmpings, permet l'aportació de documents a un expedient ja obert (no resolt ni arxivat), a través de l'enllaç "ESMENA/APORTACIÓ". L'aportació es pot realitzar per iniciativa de l'interessat o a conseqüència d'un requeriment d'esmena a petició...
Resolució
Contra la RESOLUCIÓ d'este procediment procedix RECURS D'ALÇADA davant la persona titular de la Direcció General de Turisme, dins del termini d'un mes, comptat des de l'endemà de la notificació de la Resolució, d'acord amb el que s'estableix en els articles 112, 121 i 122 de la Llei del...
03003 - Alacant/Alicante
12003 - Castelló/Castellón
46003 - València/Valencia
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Ciutadania
- Turisme i oci
- Empreses
- Turisme i espectacles
- Tramitacions relacionades amb les empreses turístiques
TEMA
- Agricultura, ramaderia i pesca
- Desenvolupament rural
- Habitatge
- Lloguer
- Medi ambient
- Territori i paisatge. Urbanisme
- Boscos
- Muntanya
- Paisatge
- Turisme i oci
- Vacances i estades
- Foment del turisme
- Establiments i allotjaments turístics
- Administració pública
PERFILS
- Empresa
- Establiments
- Petita i mitjana empresa
- Professionals i autònoms
SECTOR
- Hostaleria i turisme
- Establiments turístics
- Professionals del turisme
TEMÀTICA
- Sostenibilitat
- Afectació al medi
CICLE VITAL
- Créixer i consolidar
- Encetar un negoci
TIPUS
- Autorizaciones, permisos, licencias y homologaciones