Ajudes per a la implantació de noves recollides separades, especialment bioresidus i millora de les existents (sistemes de recollida) finançades en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència - GVA.ES
Ajudes per a la implantació de noves recollides separades, especialment bioresidus i millora de les existents (sistemes de recollida) finançades en el marc del Pla de recuperació, transformació i resiliència
Què és
Subvencionar l'execució de projectes per a la implantació de noves recollides separades, especialment bioresidus, i millora de les existents, en concret:
Es defineixen diverses línies d'actuació:
LÍNIA A: recollida separada de bioresidus.
LÍNIA B: reciclatge de bioresidus mitjançant compostatge domèstic o comunitari.
LÍNIA C: recollida separada d'oli de cuina usat, domèstic o del comerç i serveis.
LÍNIA D: recollida separada de la fracció de residus tèxtils dels residus municipals.
- Preguntes freqüents Ajudes residus PRTR
- Veure Guia d'usos de l'emblema de la Unió Europea acompanyat del text "Finançat per la Unió Europea - NextGenerationEU".
- Veure Manual de Comunicació per a gestors i beneficiaris de fons del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència. (juny 2022)
- Veure FAQ amb preguntes freqüents per a contribuir a facilitar els instruments necessaris per a la seua correcta aplicació, així com per a aclarir dubtes comuns que s'han anat plantejant en la Secretaria General de Fons Europeus del Ministeri d'Hisenda al llarg d'aquests mesos.
- Logotips Ministeri per a la Transició ecològica i el Repte Demogràfic.
- Veure manual d'identitat corporativa GVANEXT
- Comunicació de la Comissió Guia tècnica sobre l'aplicació del principi de «no causar un perjudici significatiu» en virtut del Reglament relatiu al Mecanisme de recuperació i resiliència.
- Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
- Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
- Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.
- Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, per la qual s’estableixen el procediment i el format de la informació que han de proporcionar les entitats del sector públic estatal, autonòmic i local per al seguiment del compliment de fites i objectius i d’execució pressupostària i comptable de les...
- Orde HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
- Ordre HFP/55/2023, de 24 de gener, relativa a l'anàlisi sistemàtica del risc de conflicte d'interés en els procediments que executen el Pla de recuperació, transformació i resiliència.
A qui va dirigit
Són beneficiaris d'aquestes ajudes els municipis o altres entitats locals, com ara mancomunitats, diputacions i els consorcis constituïts per aquestes entitats locals, que tinguen assumida la competència de prestar els serveis de recollida o de tractament de residus a la Comunitat Valenciana i...
Per a accedir a la condició de beneficiàries, les entitats sol·licitants han de complir els requisits següents:
a) No estar incursos en cap de les circumstàncies que recull l'article 13.2 i 13.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Disposar de capacitat econòmica, financera i operativa suficient per a garantir l'execució de l'operació proposada.
c) Acreditació d’estar al corrent en el compliment de l’obligació de rendició dels comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb la normativa aplicable.
Com es tramita
Entitats col·laboradores de certificació
Formularis
- SOL·LICITUD D'AJUDES PER A LA IMPLANTACIÓ DE NOVES RECOLLIDES SEPARADES, ESPECIALMENT BIORESIDUS, I MILLORA DE LES EXISTENTS
- FOR_01A. LÍNIA A. RESUM DE QUANTITATS SOL·LICITADES
- FOR_01B. LÍNIA B. RESUM DE QUANTITATS SOL·LICITADES
- FOR_01C. LÍNIA C. RESUM DE QUANTITATS SOL·LICITADES
- FOR_01D. LÍNIA D. RESUM DE QUANTITATS SOL·LICITADES
- FOR_02. COMPROBACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ INICIAL
- FOR_03. AUTOCOMPROVACIÓ DELS REQUISITS DE LA MEMÒRIA
- FOR_04A. LÍNIA A. AUTOBAREMACIÓ
- FOR_04B. LÍNIA B. AUTOBAREMACIÓ
- FOR_04C. LÍNIA C. AUTOBAREMACIÓ
- FOR_04D. LÍNIA D. AUTOBAREMACIÓ
Sol·licitud
Les sol·licituds d'ajuda per a cada línia d'actuació s’han de presentar en el termini de 15 dies hàbils, a comptar de l'endemà de la publicació de l'extracte de la convocatòria en el (DOGV Núm. 9606 / 30.05.2023).
S'han d’annexar a la sol·licitud els documents següents. En la part inferior d'aquesta pàgina web, s'inclouen els enllaços amb els formularis per a facilitar la presentació de documentació. S'han de descarregar, omplir i signar electrònicament per la persona adequada. En particular, es pot obtindre, entre altres, un formulari d'autocomprovació dels documents que s'han de presentar amb la sol·licitud.
1. En la sol·licitud general s'inclouen cinc declaracions responsables que s'han d'acceptar mitjançant un quadrat de verificació en representació de l'entitat i amb les conseqüències legals corresponents.
2.1. Certificat de la persona que ocupe la secretaria de l’entitat local sol·licitant que acredite:
2.1.1. El número d'identificació fiscal de la persona jurídica sol·licitant.
2.1.2. Identificació del seu representant legal, que indique el mitjà pel qual es determina.
2.1.3. De l'acord de l'òrgan de govern pel qual s'aprova la presentació de la sol·licitud de subvencions.
2.1.4. De la consignació pressupostària del cost de l'actuació.
2.1.5. Si és el cas, estar al corrent en el compliment de l’obligació de rendició dels comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb la normativa aplicable.
2.2. Memòria del projecte que identifique la línia d'actuació i les partides finançables i que, a més, s'ha d'ajustar al CONTINGUT DE LA MEMÒRIA TÈCNICA recollida en l'annex de la resolució, signada pel representant legal.
2.3. Documents necessaris quan es reben fons del Pla de recuperació, transformació i resiliència
2.3.1. La persona representant legal de l'entitat beneficiària (les contractistes o subcontractistes també ho han d’omplir com s'indica en el següent punt), que participe en el desenvolupament d'activitats per a aconseguir l'objectiu de l'ajuda, han d’aportar les seues dades i acceptar la cessió segons les condicions que recull el formulari FOR_06.
2.3.2. Totes les persones participants com a òrgan responsable/ òrgan gestor/beneficiària (les contractistes o subcontractistes també ho han d’omplir com s'indica en el següent punt), que participen en el desenvolupament d'activitats per a aconseguir l'objectiu de l'ajuda, han de manifestar el compromís ètic que recull el formulari FOR_07.
2.4. Documents relacionats amb l'aportació de dades de contractistes o subcontractistes i que corresponen amb els formularis FOR_06 I FOR_07. En cas que no es presenten aquests documents inicialment perquè no està adjudicat el contracte o determinada la subcontractació, s'ha de presentar inexcusablement amb la justificació prèvia al pagament.
Formularis
- SOL·LICITUD D'AJUDES PER A LA IMPLANTACIÓ DE NOVES RECOLLIDES SEPARADES, ESPECIALMENT BIORESIDUS, I MILLORA DE LES EXISTENTS
- FOR_01A. LÍNIA A. RESUM DE QUANTITATS SOL·LICITADES
- FOR_01B. LÍNIA B. RESUM DE QUANTITATS SOL·LICITADES
- FOR_01C. LÍNIA C. RESUM DE QUANTITATS SOL·LICITADES
- FOR_01D. LÍNIA D. RESUM DE QUANTITATS SOL·LICITADES
- FOR_02. COMPROBACIÓ DE LA DOCUMENTACIÓ INICIAL
- FOR_03. AUTOCOMPROVACIÓ DELS REQUISITS DE LA MEMÒRIA
- FOR_04A. LÍNIA A. AUTOBAREMACIÓ
- FOR_04B. LÍNIA B. AUTOBAREMACIÓ
- FOR_04C. LÍNIA C. AUTOBAREMACIÓ
- FOR_04D. LÍNIA D. AUTOBAREMACIÓ
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació de...
- Resolució de 25 de maig de 2023, de la consellera d'Agricultura, Desenrotllament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'establixen les bases reguladores i es convoquen ajudes per a la implantació de noves recollides separades, especialment bioresidus, i millora de les...
- Extracte de la Resolució de 25 de maig de 2023, de la consellera d'Agricultura, Desenrotllament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'establixen les bases reguladores i es convoquen ajudes per a la implantació de noves recollides separades, especialment bioresidus, i...
- Resolució de 14 de juliol de 2022, de la consellera d'Agricultura, Desenrotllament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual es modifica la Resolució de 5 de maig de 2022, de la consellera d'Agricultura, Desenrotllament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per...
- Resolució de 5 de maig de 2022, de la consellera d'Agricultura, Desenrotllament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, per la qual s'establixen les bases reguladores i es convoquen ajudes per a la implantació de noves recollides separades, especialment bioresidus, i millora de les...
Al·legació / Aportació
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació...
Resolució
El termini màxim de resolució i notificació serà de sis mesos des de la publicació de l'extracte de la convocatòria; vençut el termini sense haver-se notificat resolució expressa, legitima els interessats per a entendre desestimada per silenci administratiu la sol·licitud als efectes que preveu...
Quantia de l'ajuda
L'Import global màxim de la convocatòria serà de 18.956.840,00 euros i corresponent a cada línia d'actuació les següents quantitats en euros:
- LÍNEA A: 17.156.840,00 euros
- LÍNEA B: 1.000.000,00 euros
- LÍNEA C: 300.000,00 euros
- LÍNEA D: 500.000,00 euros
TOTAL: 18.956.840,00 euros
Procediment de cobrament
1. El pagament de les subvencions concedides s'ha de realitzar de la manera següent:
a) Una primera bestreta de pagament del 30 % de l'import subvencionat, una vegada resolta la concessió de l'ajuda. No s'exigirà garantia prèvia.
b) La resta de l'import subvencionat s'abonarà mitjançant pagaments a compte després de la presentació de la documentació justificativa. El primer pagament a compte s'efectua si, a més, s'ha justificat l'import corresponent al pagament anticipat.
2. A la vista de la documentació presentada en l'informe justificatiu i realitzada la comprovació corresponent, l'òrgan instructor ha de certificar la part de l'actuació realment duta a terme i especificar l'import de la subvenció abonable d'acord amb el percentatge d'ajuda atorgat.
3. No es podrà fer el pagament de les ajudes mentre el beneficiari no es trobe al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Administració o mantinga deutes per resolució de procedència de reintegrament o no estiga al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i amb la Seguretat Social.
4. L'import del pagament anticipat s'ha d'efectuar després de la resolució de concessió. La resta dels pagaments són sol·licitats pel beneficiari junt amb la documentació justificativa corresponent per mitjà del model i els formularis habilitats en la seu electrònica de la Generalitat.
Sense perjudici de les obligacions que preveu amb caràcter general l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, les entitats beneficiàries queden subjectes a les següents obligacions de caràcter general:
a) Han de proposar i executar els projectes que es corresponguen amb les línies d'actuació indicades i que complisquen els requisits i condicions que s'estableixen en aquesta resolució, la qual cosa implica complir la finalitat i realitzar l'actuació seleccionada en els termes i condicions establits en la resolució de selecció dels projectes.
b) Justificar, dins del termini i en la forma escaient, davant de l'òrgan concedent, el compliment dels requisits i condicions, així com l'aplicació efectiva dels fons a la finalitat per a la qual es van aprovar.
c) Sotmetre’s a les actuacions de comprovació, a efectuar per l’òrgan concedent, així com qualssevol altres de comprovació i control financer que puguen dur a terme els òrgans de control competents, per a la qual cosa hi han d’aportar tota la informació que es requerisca en l’exercici de les actuacions anteriors.
d) Comunicar a l'òrgan concedent l'obtenció d'altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos que financen les activitats subvencionades. Aquesta comunicació s’ha d’efectuar només se’n tinga coneixement i, en tot cas, amb anterioritat a la justificació de l’aplicació que s’ha donat als fons percebuts. Així mateix, s'ha de comunicar qualsevol alteració de les condicions que s'han tingut en compte per a la concessió de la subvenció.
e) Portar un sistema de comptabilitat separat o amb un codi comptable adequat per a totes les transaccions relatives a l’actuació subvencionada.
f) Disposar dels llibres comptables, registres diligenciats i altres documents degudament auditats en els termes que exigeix la legislació mercantil i sectorial aplicable a l'entitat beneficiària en cada cas, amb la finalitat de garantir l’exercici adequat de les facultats de comprovació i control. S’ha de presentar una còpia en la fase de justificació.
g) Conservar els documents justificatius i la resta de documentació concernent al finançament, en format electrònic, durant un període de 5 anys a partir de l'operació. Aquest període és de 3 anys si el finançament no supera 60.000,00 €.
h) Les beneficiàries han de fer la publicitat adequada del caràcter públic del finançament en virtut de l'article 18.4 de la Llei general de subvencions.
i) Destinar les inversions subvencionades a l’objectiu concret per al qual es van concedir durant un període mínim de cinc anys.
j) En qualsevol acció de promoció i divulgació relacionada amb l'objecte d'aquestes ajudes (incloses les relacions amb els mitjans de comunicació, conferències, seminaris i material informatiu —com fullets, cartells, presentacions, etc.—, en format electrònic a través dels mitjans de comunicació tradicionals o de les xarxes socials), així com qualsevol infraestructura, equip, vehicle, subministrament o resultat important finançat, s’ha de fer constar expressament i per aquest ordre:
• Emblema de la Unió i una declaració que indique «finançat per la Unió Europea - NextGenerationEU», d'acord amb l'article 34, apartat 2, del Reglament 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer de 2021.
• Logotip oficial del Pla de recuperació, transformació i resiliència.
• Logotip de la Generalitat Valenciana, Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica.
• Logotips d'identitat corporativa GVANEXT.
S’ha de garantir que els destinataris finals del finançament de la Unió en el marc de l’MRR reconeguen l’origen i garantisquen la visibilitat del finançament de la Unió. Això s’ha de justificar mitjançant fotografies, captures de pantalla, etc.
k) Proporcionar la informació necessària mitjançant el procediment i el format que preveu l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, així com l'Ordre HFP/1031/2021, de 29 de setembre, publicades en el BOE de 30 de setembre de 2021, relatives al Pla de recuperació, transformació i resiliència (d'ara en avant, PRTR) durant tota la vigència d'aquest.
l) Subministrar informació sobre la perceptora final dels fons, si no és la mateixa, així com la informació corresponent a contractistes i subcontractistes, d’acord amb el que preveu l’article 8 de l’Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre. En concret, les entitats beneficiàries han de complir les següents obligacions en relació amb la identificació de les persones contractistes i subcontractistes, detallades en l’apartat quart. Documentació necessària del resolc SEGON. Convocatòria de les ajudes d'aquesta convocatòria omplint els models indicats en l'apartat "Documents annexos".
m) Declarar el compromís de compliment dels principis transversals establits en el PRTR, per a la qual cosa cal adoptar les mesures necessàries per a previndre i detectar el frau, la corrupció i els conflictes d'interés que puguen afectar l'àmbit objecte de gestió (model annex IV.C de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, facilitat com a formulari FOR_09). Aquest compromís l'han d'assumir les persones o les entitats beneficiàries de les ajudes i les encarregades de la realització o el subministrament, incloent-hi els subcontractistes.
n) Les entitats beneficiàries han d’assumir que, segons la Comissió Europea, la venda i l’adquisició d’actius, béns i serveis (o altres transaccions comparables) s’han de realitzar mitjançant licitacions competitives, transparents, no discriminatòries i incondicionals. Si la venda i l'adquisició d'actius, béns i serveis (o altres transaccions comparables) es fa seguint un procediment de licitació competitiu, transparent, no discriminatori i incondicional que s'ajuste als principis del Tractat de funcionament de la Unió Europea i a la legislació vigent sobre contractació pública, es pot suposar que aquestes transaccions s'ajusten a les condicions de mercat, sempre que s'hagen utilitzat els criteris adequats per a seleccionar el comprador o el venedor.
o) Les entitats beneficiàries han de respectar, en tot cas, la normativa sectorial aplicable (Llei 5/2022, de 29 de novembre, de la Generalitat, de residus i sòls contaminats per al foment de l’economia circular a la Comunitat Valenciana, així com la seua normativa de contractació pública, així com la normativa de contractació pública, Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic). En concret, l'actuació dels municipis, consorcis i altres ens locals s’ha de dur a terme en el marc del que disposen els plans zonals de residus, la llei de desplegament dels quals prescriu que es realitze mitjançant els projectes de gestió que preveu l’esmentada Llei 10/2000.
p) En les obres que exigisquen un projecte tècnic, aquest ha de sotmetre’s a un informe de l’oficina de supervisió de projectes o de tècnics de l’Administració designats per aquesta, amb caràcter previ a la data de justificació de la primera anualitat d’ajuda. En el cas que es tracte de projectes inclosos en l’article 2 del Reial decret 1000/2010, de 5 d’agost, sobre visat col·legial obligatori, es pot presentar el visat col·legial en lloc de l’informe de l’oficina de supervisió.
Contra la resolució de les ajudes es pot interposar un recurs potestatiu de reposició davant de la persona titular de la conselleria competent en medi ambient, en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la notificació, de conformitat amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d’1...
1. En els supòsits que preveu l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, l'incompliment de les obligacions pot donar lloc, previ tràmit d'audiència, al reintegrament o la pèrdua de dret al cobrament, total o parcial, de l'ajuda concedida, sense perjudici d'altres responsabilitats en les quals es puga incórrer, d'acord amb el procediment legalment establit.
2. El reintegrament total de les quantitats percebudes o la pèrdua del dret al cobrament total de l'ajuda concedida es produirà com a conseqüència dels incompliments següents:
a) Falta de justificació de les despeses efectuades per a la realització de l'activitat.
b) Incompliment total de l'objectiu que justifica la concessió de la subvenció.
c) Falsejament de les condicions o els requisits exigits, o ocultació dels que hagen sigut causa de la denegació.
d) Negativa, resistència o obstrucció a les actuacions de control i comprovació financera de l'Administració.
3. La justificació insuficient de les despeses o la realització parcial de l'activitat subvencionada, així com els altres incompliments d'obligacions recollides en aquesta resolució poden donar lloc a reintegraments parcials o declaracions de pèrdua del dret al cobrament parcial, respectant el principi de proporcionalitat d'acord amb la naturalesa, causes de l'incompliment i la seua incidència en l'objecte de la subvenció, així com a la intencionalitat, reiteració i reincidència.
En tot cas, la valoració desfavorable, o fruit d'inspeccions o controls, la detecció provada d'incompliments en l'execució de les activitats regulades per a aquesta resolució comporta la reducció de l'ajuda.
4. Les entitats beneficiàries de les ajudes queden sotmeses al règim d'infraccions i sancions establides en el títol IV de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
5. A l'efecte d'aquestes ajudes, poden ser aplicables les previsions del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, quant a reintegrament de subvencions
- Resolució de 29 de desembre del 2023, del secretari autonòmic de Medi Ambient i Territori, de concessió de les ajudes per a la implantació de noves recollides separades, especialment bioresidus, i millora de les existents, finançades pel Pla de recuperació, transformació i resiliència.
- Resolució de 30 de desembre de 2022, del secretari autonòmic d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica, de les ajudes per a la implantació de noves recollides separades, especialment bioresidus, i millora de les existents, finançades pel Pla de recuperació, transformació i resiliència.
- Resolució complementària de 4 de novembre de 2024, de la Secretaria Autonòmica de Medi Ambient i Territori, de les ajudes per a la implantació de noves recollides separades, especialment bioresidus, i millora de les existents, finançades pel Pla de recuperació, transformació i resiliència.
Justificació
Les entitats beneficiàries de l'ajuda per les activitats i conceptes subvencionables hauran de justificar documentalment l'execució d'estes. La seua presentació es realitzarà, com a màxim, en el termini de dos mesos des de la finalització del termini per a la realització de l'activitat.
El termini màxim per a Justificació de les ajudes sol·licitades en 1ª Convocatòria (Maig de 2022) serà fins al 31 d'Agost de 2025
El termini màxim per a Justificació de les ajudes sol·licitades en 2ª Convocatòria (Desembre de 2023) serà fins al 28 de Febrer de 2026
Atés que els sol·licitants són persones jurídiques, en virtut de l'article 14.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, estan obligades a relacionar-se amb elles a través de mitjans electrònics, per la qual cosa la presentació de...
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Administracions
- Ajudes i subvencions
- Administracions locals
- Medi ambient
- Administracions locals
- Ajudes i subvencions