Comunicació de la relació anual de fires comercials oficials de la Comunitat Valenciana. Comerç - GVA.ES
Comunicació de la relació anual de fires comercials oficials de la Comunitat Valenciana. Comerç
Conselleria d'Indústria, Turisme, Innovació i Comerç
Què és
COMUNICAR la relació anual de les fires comercials oficials de la Comunitat Valenciana, que són aquelles fires comercials organitzades, bé directament per les institucions firals, o bé de manera indirecta per una entitat, pública o privada, sota la supervisió de la institució firal, que reunisquen les característiques següents:
a) Que se celebren en el territori de la Comunitat Valenciana en instal·lacions permanents dotades dels servicis convenients per a esta mena d'activitats adscrites a les institucions firals.
b) Que estiguen dotades d'un reglament de participació dels expositors.
c) Que compten amb un comité organitzador, en el qual estaran representades la institució firal corresponent, si és el cas, l'entitat organitzadora, la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Servicis i Navegació que per la demarcació corresponga i les organitzacions sectorials més representatives de l'objecte de la fira.
La Conselleria competent en matèria de Comerç publicarà anualment un calendari on figuraran les fires que complixen les condicions de fira comercial oficial. (Veure enllaç directe a l'últim calendari publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana-DOGV en l'apartat "Què necessites saber > Què > és > Enllaços" d'este tràmit).
1) Els DUBTES o CONSULTES relacionades amb el CONTINGUT seran ateses per la Direcció General competent en matèria de Comerç, les dades del qual estan disponibles en l'apartat "Presentació i contacte" de l'àrea de "Comerç" de la pàgina web de la Conselleria amb competències en eixa matèria (veure l'apartat "Què necessites saber > Què > és > Enllaços" d'este tràmit) i també realitzant la busca corresponent en la pàgina web de la Generalitat Valenciana, apartat Atenció a la ciutadania/Guia Prop, subapartat Departaments.
(Veure també l'apartat "Ajuda > Preguntes freqüents" del present tràmit).
2) Els PROBLEMES INFORMÀTICS en la tramitació d'estes ajudes (només errors o incidències de caràcter informàtic), seran atesos en la forma indicada en l'apartat "Ajuda > Preguntes freqüents" d'este tràmit.
3) Veure més informació en l'apartat "Fires comercials" de l'àrea de Comerç de la pàgina web de la Conselleria competent en eixa matèria. (Enllaç directe en l'apartat "Què necessites saber > Què > és > Enllaços" del present tràmit).
- Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de comerç de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 6488, de 25/03/11). DOGV núm. 6488 de 25-03-2011
- Decret 125/2014 , de 25 de juliol, del Consell, sobre fires comercials de la Comunitat Valenciana (DOGV núm. 7326, de 28/07/2014). DOGV núm. 7326 de 28-07-2014
A qui va dirigit
Les INSTITUCIONS FIRALS QUE, tant directament, com indirectament sota la seua supervisió, ORGANITZEN fires comercials oficials.
Al respecte ha de tindre's en compte:
A) INSTITUCIONS FIRALS
1 - Es consideren institucions firals aquelles entitats públiques o privades que, gaudint de personalitat jurídica pròpia i estant domiciliades en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, tinguen per objecte principal la creació, organització i gestió de fires comercials, sense perjuí d'altres activitats com a reunions, congressos o esdeveniments que puga realitzar en els àmbits industrial, comercial, turístic, cultural i d'oci.
2 - Les institucions firals es regixen pels seus estatuts.
3 - Els estatuts de les institucions firals i les seues modificacions hauran de ser aprovats per la Conselleria competent en matèria de comerç, que comprovarà si els mateixos complixen amb l'estipulat en la normativa d'aplicació.
A este efecte, les institucions firals dirigiran la corresponent sol·licitud d'aprovació, acompanyada d'un exemplar dels estatuts, a la Direcció General competent en matèria de comerç, que elevarà l'oportuna proposta de resolució a la persona titular de la citada Conselleria, qui resoldrà en el termini màxim de tres mesos des de la data de presentació de la sol·licitud.
B) ENTITATS ORGANITZADORES
Com s'ha indicat, les institucions firals poden organitzar fires comercials comercials, bé directament, o bé de manera indirecta per una entitat organitzadora sota la supervisió de la institució firal.
En este últim cas, les entitats organitzadores de les fires comercials:
- Tindran personalitat jurídica pròpia.
- Podran ser de caràcter públic o privat.
- Hauran d'estar vàlidament constituïdes d'acord amb les normes que els siguen aplicable.
- Només podran organitzar fires comercials oficials sota la supervisió d'una institució firal, a la qual presentaran una memòria i el resultat de cada fira comercial oficial organitzada, en el termini màxim d'un mes des de la seua finalització.
- Hauran de disposar d'una assegurança de responsabilitat civil per a garantir, de manera suficient, les eventuals contingències que es deriven de la celebració de les fires comercials que organitzen.
- Hauran de complir les altres obligacions previstes en la normativa autonòmica vigent en matèria de fires comercials.
C) Poden realitzar-se tràmits PER VIA TELEMÀTICA davant l'Administració de la Generalitat Valenciana actuant en representació d'una altra persona:
- Bé utilitzant un certificat electrònic de representant.
- O bé sense utilitzar un certificat electrònic de representant, i en este cas la persona representada ha d'inscriure prèviament eixa representació en el REGISTRE DE REPRESENTANTS de l'ACCV (veure informació disponible sobre eixe registre en els apartats "Què necessites saber > Procediments relacionats" i "Ajuda > Enllaços d'interés" del present tràmit).
Sense eixa inscripció prèvia o sense un certificat electrònic de representant NO pot realitzar-se el tràmit telemàtic en representació d'una altra persona.
FIRES COMERCIALS DE LA COMUNITAT VALENCIANA
A) CONCEPTE
Es consideren fires comercials aquelles manifestacions comercials que es desenrotllen en el territori de la Comunitat Valenciana i tinguen per finalitat l'exposició o mostra de béns i servicis, a fi d'afavorir el seu coneixement i difusió, promoure contactes i intercanvis comercials i facilitar l'acostament de l'oferta de les diferents branques de l'activitat econòmica i la demanda, aconseguint una major transparència en el mercat.
Estes manifestacions comercials han de reunir, a més, les següents característiques:
1. Tindre una duració limitada en el temps.
2. Tindre caràcter periòdic i vocació de permanència.
3. Reunir una pluralitat d'expositors.
B) CLASSIFICACIÓ
B.1. Amb independència d'altres classificacions basades en les característiques de l'oferta a exposar, les fires comercials es classifiquen en fires comercials oficials i fires-mostres comercials.
- Les FIRES COMERCIALS OFICIALS són aquelles objecte del present tràmit de la Guia Prop.
- Les FIRES-MOSTRES COMERCIALS són aquelles fires comercials que NO tenen la consideració de fires comercials oficials. En concret són aquelles manifestacions firals de caràcter no oficial, amb caràcter periòdic i duració determinada, organitzades per entitats locals, associacions empresarials, institucions o altres entitats organitzadores amb la finalitat de promocionar un producte o sector en un àmbit geogràfic concret.
Estes fires-mostres comercials podran realitzar-se en instal·lacions fixes o no, sempre que complisquen amb els requisits de seguretat exigibles a esta mena d'esdeveniments.
Mitjançant una orde de la Conselleria competent en matèria de comerç podrà regular-se la possibilitat d'obtindre un reconeixement de la Generalitat en funció de les característiques de cada una d'estes fires, així com del nivell de servicis oferits als expositors i visitants.
B.2. Sense perjuí d'eixa classificació, es consideren FIRES D'ARTESANIA aquelles manifestacions firals que tinguen com a finalitat la promoció, difusió i venda de productes artesans i del sector artesà en general.
Les fires d'artesania podran obtindre el reconeixement com a tals de la Generalitat, sense que això obste al seu desenrotllament. Per a l'obtenció d'eixe reconeixement:
a) REQUISITS: estes fires hauran de comptar amb un reglament de participació que garantisca:
- Que els productes que en elles es venen són de caràcter artesà.
- Així com que, almenys, el 70 per cent dels expositors, en el cas que siguen productors, disposen del Document de Qualificació Artesana de la Generalitat o document equivalent en el cas d'artesans de fora de la Comunitat Valenciana. Els expositors que disposen d'uns estos documents ho exhibiran de manera visible.
b) PROCEDIMENT:
b.1. Les entitats organitzadores d'una fira d'artesania presentaran, almenys amb un mes d'antelació al seu inici, la següent documentació:
- Una sol·licitud de reconeixement com a fira d'artesania.
- Una declaració responsable del compliment dels requisits per a obtindre tal reconeixement.
- I una memòria de la fira, que comprenga les dades de l'entitat que l'organitza, el nombre d'expositors, indicant quants d'ells disposen del Document de Qualificació Artesana de la Generalitat o document equivalent, gammes de productes a exposar, lloc i dates d'inici i finalització.
b.2. La Direcció General competent en matèria d'artesania resoldrà el reconeixement d'una fira d'artesania o la seua desestimació, en el termini de dos mesos a comptar des de la presentació de la sol·licitud per l'entitat organitzadora.
Transcorregut l'expressat termini sense haver-se notificat resolució expressa, les entitats organitzadores podran entendre estimada la seua sol·licitud per silenci administratiu, en els termes previstos en la normativa vigent en matèria de procediment administratiu comú.
Com es tramita
1 - COMUNICACIÓ
Cada institució firal haurà de comunicar TELEMÀTICAMENT a la Direcció General competent en matèria de comerç, abans de l'1 de novembre de cada any, la relació de fires comercials oficials que vaja a organitzar, tant directament, com indirectament sota la seua supervisió, a l'any següent.
* Amb caràcter excepcional, aquelles fires comercials que no hagen sigut objecte de comunicació a la Direcció General competent en matèria de comerç abans de l'1 de novembre de cada any, també podran ser considerades com a fires comercials oficials, sempre que reunisquen els requisits exigits a estes fires i la seua celebració es comunique a la citada direcció general almenys amb un mes d'antelació a l'inici de la seua activitat, justificant que no van poder ser previstes amb antelació suficient per a la seua incorporació al calendari de fires comercials oficials.
2 - CALENDARI ANUAL anual de fires comercials de la Comunitat Valenciana:
La Conselleria competent en matèria de comerç publicarà anualment un calendari on figuraran les fires que complixen les condicions de fira comercial oficial.
(Veure enllaç directe a l'últim calendari publicat en l'apartat "Què necessites saber > Què > és > Enllaços" d'este tràmit).
3 - Amb caràcter anual, les institucions firals hauran de presentar a la Direcció General competent en matèria de comerç, una MEMÒRIA de cada un dels certàmens organitzats en les seues instal·lacions, distingint entre els organitzats directament, i indirectament sota la seua supervisió. Estes memòries contindran, com a mínim, informació referida als següents aspectes: nombre de visitants, impacte econòmic, superfície ocupada, nombre d'empreses participants, característiques del certamen i impacte social.
D'altra banda, les institucions firals depositaran els seus comptes anuals, juntament amb l'informe d'auditoria, en el registre mercantil corresponent a la localitat en la qual la institució firal tinga la seua seu.
Procediments relacionats
Entitats col·laboradores de certificació
Formularis
Sol·licitud
La relació de fires comercials oficials que cada institució firal vaja a organitzar (directament, o bé indirectament sota la seua supervisió) a l'any següent, haurà de comunicar-se a la Direcció General competent en matèria de comerç ABANS DE L'1 DE NOVEMBRE DE CADA ANY.
Excepcionalment, les que no hagen pogut comunicar-se abans d'eixa data, es comunicaran a la citada Direcció General almenys amb un mes d'antelació a l'inici de la seua activitat, justificant que no van poder ser previstes amb antelació suficient per a la seua incorporació al calendari anual de fires comercials oficials de la Comunitat Valenciana.
Ha de presentar-se TELEMÀTICAMENT la COMUNICACIÓ de la relació de fires comercials oficials que cada institució firal vaja a organitzar, tant directament, com indirectament sota la seua supervisió, a l'any següent en el territori de la Comunitat Valenciana.
Eixa comunicació:
- Ha de realitzar-se segons model normalitzat denominat COREFICO, que està disponible com a formulari d'este tràmit (veure els seus apartats "Què necessites saber > Formularis" i "Tramitació > Sol·licitud > Documentació > Formularis") i també en el tràmit telemàtic.
- I en ella ha de fer-se constar respecte a cada fira comercial:
. La seua denominació
. El seu àmbit territorial
. La seua duració, dates d'inici i finalització
. El nombre d'expositors i superfície que ocupen
. I l'oferta de servicis als expositors i la gamma de productes a exposar
1. La PRESENTACIÓ de la comunicació NOMÉS pot realitzar-se MITJANÇANT EL TRÀMIT TELEMÀTIC del present tràmit de la Guia Prop. 2. Per a eixa presentació telemàtica, la persona sol·licitant haurà de disposar d'un sistema de firma electrònica reconeguda o qualificada i avançada basat en certificats...
Esmena
L'esmena o qualsevol altra aportació de documentació es realitzarà MITJANÇANT el TRÀMIT TELEMÀTIC de la Guia Prop denominat "Aportació de documentació a un expedient obert en la Direcció General competent en matèria de COMERÇ i/o CONSUM de la Generalitat Valenciana (s'exclouen ajudes i expedients arxivats)", l'enllaç directe dels quals està disponible:
- En l'apartat "Què necessites saber > Procediments relacionats" d'este tràmit.
- I també directament en el botó "ESMENA > PRESENTACIÓ AUTENTICADA" (destacat més a baix en color roig) de l'apartat "Tramitació > Esmena".
Resolució
De conformitat amb el que es disposa en l'article 3 del Decret 125/2014, de 25 de juliol, del Consell, anualment es farà públic el calendari de fires comercials oficials que se celebraran en la Comunitat Valenciana durant l'any que corresponga.
(Veure enllaç directe a l'últim calendari publicat en l'apartat "Què necessites saber > Què > és > Enllaços" d'este tràmit).
Preguntes freqüents
Temes relacionats
MATÈRIES
- Empreses
- Comerç i internacionalització
- Fires i congressos
- Comerç i internacionalització
- Tràmits i servicis
- Cambres de comerç
TEMA
- Comerç i consum
- Fires i mercats
- Comerç
- Artesania
- Turisme i oci
- Administració pública
- Transparència i informació pública
PERFILS
- Administració i altres entitats
- Generalitat Valenciana
- Entitats i associacions
- Empresa
SECTOR
- Comerç
- Fires
- Artesania
TEMÀTICA
- Promoció i màrqueting
- Promoció
- Oportunitats de negoci
TIPUS
- Declaracions i comunicacions