Detall de Procediment

Sol·licitud d'autorització d'instal·lacions fixes de tractament de residus perillosos, així com la seua ampliació, modificació substancial o trasllat (centre gestor de residus perillosos, G01)

Codi SIA: 3054538
Codi GUC: 94606
Organisme: Conselleria de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori
Termini de sol·licitud: OBERT
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Sol·licitar a l'autoritat competent de la Comunitat Valenciana l'autorització de les instal·lacions fixes (centre gestor) en les quals vagen a desenvolupar-se operacions de tractament (valorització i/o eliminació) de residus perillosos que estiguen situades en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, així com l'ampliació, modificació substancial o trasllat d'aquestes. A l'efecte d'aquest procediment s'entendrà per: - «centre gestor o instal·lació de tractament de residus perillosos»: unitat tècnica fixa, dins de la qual es duguen a terme una o més de les operacions de tractament enumerades en els annexos II i III de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular. - «gestor de tractament de residus perillosos»: persona física o jurídica que realitze operacions de tractament (valorització i/o eliminació) de tals residus en un centre gestor. - «ampliació»: la incorporació de nous residus a les operacions i/o processos de tractament ja autoritzats. - «modificació substancial»: la incorporació de noves operacions de tractament i/o processos a l'autorització ja concedida, així com l'increment de la capacitat de tractament de qualsevol de les operacions i/o processos de tractament autoritzats. Queden exemptes del règim d'autorització contemplat en aquest procediment les instal·lacions o parts d'aquelles utilitzades per a la investigació, desenvolupament i experimentació de nous tractaments de residus situades en la Comunitat Valenciana. Malgrat això, amb caràcter previ a la realització d'aquestes activitats, s'informarà de les mateixes a l'autoritat competent de la Comunitat Valenciana mitjançant una declaració responsable, en la qual s'indique el tractament, el tipus i quantitat de residu i el temps estimat d'aquesta activitat.

Observacions

Observacions

- L'autorització es concedirà per un termini màxim de 8 anys, passat el qual es renovarà automàticament per períodes successius equivalents prèvia inspecció favorable per part de l'autoritat competent de la Comunitat Valenciana. - La informació de l'autorització s'incorporarà al Registre de producció i gestió de residus, dependent del ministeri competent en matèria de residus, de conformitat amb l'article 63 de la Llei 7/2022. - La transmissió de les autoritzacions estarà subjecta a inspecció prèvia i comprovació, per l'autoritat competent, que les persones físiques o jurídiques que duran a terme les operacions de tractament de residus i les instal·lacions en què aquelles es realitzen compleixen amb el regulat en la citada Llei 7/2022 i en les seues normes de desenvolupament. Si es troba en aquest supòsit, no haurà de seguir aquest procediment, sinó el procediment administratiu específic per a això, que es troba en el següent enllaç: https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?idioma=es&id_proc=2200 - D'acord amb el que es preveu en els apartats b) i c) de l'article 23.5 de la Llei 7/2022, de 8 d'abril, de residus i sòls contaminats per a una economia circular i en els articles 4 i 8 del Reial decret 208/2022, de 22 de març, sobre les garanties financeres en matèria de residus, els gestors de residus perillosos, i quan així ho exigisquen les normes que regulen la gestió de residus específics o les que regulen operacions de gestió, estan subjectes al següent règim de garanties: 1.Constituir una fiança a fi de respondre enfront de l'Administració del compliment de les obligacions que es deriven de l'exercici de l'activitat i de l'autorització. 2.Subscriure un segur o constituir una garantia financera equivalent per a cobrir les responsabilitats que es deriven d'aquestes operacions. Aquesta garantia haurà de cobrir, en tot cas: 1r Les indemnitzacions degudes per mort, lesions o malaltia de les persones. 2n Les indemnitzacions degudes per danys en les coses. 3r Els costos de reparació i recuperació del medi ambient alterat. La quantia del règim de garanties serà determinada de conformitat amb l'annex IV del Reial decret 208/2022, de 22 de març, sobre les garanties financeres en matèria de residus, modificat pel Reial decret 34/2023; i d'acord amb la Llei 26/2007, de 23 d'octubre, de Responsabilitat Mediambiental, i el Reial decret 2090/2008, de 22 de desembre, pel qual s'aprova el Reglament de desenvolupament parcial de la Llei 26/2007. L'acreditació d'aquestes obligacions correspon exclusivament al gestor de tractament i haurà d'acreditar-les amb anterioritat a la proposta de resolució.

Requisits

Requisits

Les persones físiques o jurídiques que sol·liciten l'autorització de la instal·lació com a centre gestor de residus perillosos hauran de ser els titulars de la instal·lació. Respecte a les persones físiques o jurídiques que vagen a realitzar les operacions de tractament en la citada instal·lació -tant si són titulars de la instal·lació com si no- hauran de disposar de l'autorització, concedida per l'autoritat competent de la comunitat autònoma on tinguen la seua seu social, que els habilite per a desenvolupar les corresponents operacions de tractament. En aquest sentit, en l'apartat E) de la sol·licitud d'autorització de la instal·lació, s'indicarà la persona física o jurídica que vaja a realitzar les operacions de tractament en la instal·lació. Per a aquells gestors de tractament la seu social del qual es trobe en una comunitat autònoma diferent de la valenciana, s'haurà d'aportar còpia de la resolució d'autorització de gestor de tractament. Si la persona física o jurídica que vaja a realitzar les operacions de tractament té seu o domicili social en la Comunitat Valenciana i no disposa d'autorització de gestor de tractament, haurà de sol·licitar-la a l'autoritat competent d'aquesta comunitat autònoma a través del següent enllaç: https://www.gva.es/es/web/portal/inicio/procedimientos?id_proc=16562 En aquells casos en els quals la persona física o jurídica que sol·licite l'autorització per a realitzar operacions de tractament de residus siga titular de la instal·lació on vagen a desenvolupar-se aquestes operacions, l'autoritat competent de la Comunitat Valenciana podrà concedir una autorització única que comprenga la de la instal·lació i la de gestor de tractament solament quan el domicili o seu social del gestor de tractament i la seua instal·lació se situen en la Comunitat Valenciana, conforme al que es preveu en l'article 33.3. de la Llei 7/2022. NO HAURÀ D'UTILITZAR AQUEST TRÀMIT PER A SOL·LICITAR L'AUTORITZACIÓ D'INSTAL·LACIONS EN LES QUALS ÚNICAMENT ES REALITZA L'EMMAGATZEMATGE DE RESIDUS PERILLOSOS EN L'ÀMBIT DE LA RECOLLIDA AMB CARÀCTER PROFESSIONAL, la qual se sol·licitarà mitjançant el procediment específic disponible en la pàgina web de la Conselleria.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Les persones físiques o jurídiques titulars dels centres gestors o instal·lacions fixes de tractament de residus perillosos.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Termini

Termini

Durant tot l’any.

Formularis documentació

1) Imprés de sol·licitud d'autorització d'instal·lacions fixes de tractament de residus perillosos, segons model normalitzat. 2) Acreditació per qualsevol mitjà admissible en dret de la representació que ostenta el signant de la sol·licitud, llevat que aquesta representació estiga inscrita formalment en el Registre de Representants de l'Agència de Tecnologia i Certificació Electrònica (ACCV) (https://www.accv.es/servicios/registro-de-representantes/). 3) Justificant del pagament de la corresponent taxa per serveis administratius d'intervenció ambiental prevista en l'article 26.2-4 de la Llei 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes. 4) Certificat de compatibilitat urbanística. 5) Per a aquells gestors de tractament la seu social del qual es trobe en una comunitat autònoma diferent de la Comunitat Valenciana, còpia de la resolució d'autorització de gestor de tractament de residus. 6) Projecte de la instal·lació (en format PDF), subscrit per tècnic competent, amb la descripció detallada de la instal·lació i del lloc on es duran a terme les operacions de tractament i, en particular: - Ubicació de la instal·lació on es duran a terme les operacions de tractament de residus, identificada mitjançant l'adreça postal i les coordenades geogràfiques, definides conforme al Reial decret 1071/2007, de 27 de juliol, pel qual es regula el sistema geodèsic de referència oficial a Espanya (sistema de referència ETRS89). - Referència cadastral i plans de localització (escala 1.50.000). - Descripció detallada de les infraestructures i equipaments: dimensions i superfícies (totals i parcials); característiques constructives de les naus i les soleres; zonificació de les activitats; relació dels equipaments disponibles i descripció de les seues característiques tècniques (bàscula, maquinària, equips, laboratori, cizalladora, compactadora, etc.); disposició dels equipaments en la instal·lació; característiques de l'emmagatzematge dels residus (diferenciant entre l'emmagatzematge previ al tractament, l'emmagatzematge del residu tractat i l'emmagatzematge dels residus sotmesos a les operacions R13 o D15); mesures de seguretat adoptades; sistemes de contenció i recollida de vessaments; condicions de ventilació i il·luminació; càrrega tèrmica; etc. Totes les instal·lacions han de disposar d'una bàscula que permeta portar un control del balanç de masses (entrades de residus i eixides de residus i/o productes). Les característiques de la bàscula (tipologia, dimensions, capacitat i rang de pesatge) hauran de ser concordes amb la capacitat de tractament sol·licitada. - Descripció detallada de cadascun dels processos identificats mitjançant les operacions de tractament de residus que es duran a terme en la instal·lació, conforme a la codificació establida en els annexos II i III de la Llei 7/2022. S'identificaran les diferents fases que conformen cadascuna de les operacions de tractament, la duració de cada cicle de procés, règim de treball (hores/dia i dies/any), etc. A aquest efecte, es tindran en compte les exigències particulars que vinguen establides per les normes reglamentàries que regulen la gestió de fluxos específics de residus (com ara residus d'aparells elèctrics i electrònics, piles i acumuladors, gasos fluorats i de refrigeració, etc.). - Tipus de residus perillosos que puguen tractar-se per a cadascuna de les operacions de tractament, identificats mitjançant els codis LER (segons la Decisió 2014/955/UE de la Comissió de 18 de desembre de 2014) i/o els inclosos en el Reial decret 106/2008, de 10 de febrer, sobre piles i acumuladors i la gestió ambiental dels seus residus, i les seues modificacions; i/o els codis LER-RAEE identificats en el Reial decret 110/2015, de 20 de febrer, sobre residus d'aparells elèctrics i electrònics, i les seues modificacions), així com les característiques de perillositat (conforme a l'annex I de la Llei 7/2022). - Capacitat de tractament (tones/hora i tones/any) de cadascun dels processos que s'emportarà acabe. Referent a això, hauran de justificar-se els càlculs realitzats per a determinar la capacitat de tractament pretesa, tenint en compte les dimensions de les zones destinades a la recepció de residus, al tractament i a l'emmagatzematge posttractament, així com el règim de treball de la instal·lació i nombre d'operaris. - Per cadascuna de les operacions de tractament a realitzar, s'especificaran els tipus de residus identificats mitjançant els codis LER i/o LER-RAEE i les capacitats d'emmagatzematge de residus previ al tractament i d'emmagatzematge del residu tractat (en tones), justificant els càlculs realitzats (superfícies, altures, densitats, etc.). - En el cas que en la instal·lació es realitzen les operacions R13 o D15, tipus de residus que puguen emmagatzemar-se identificats mitjançant els codis LER. Així mateix, haurà d'indicar-se la capacitat d'emmagatzematge de la instal·lació (tones) i la capacitat de tractament (tones/any). Referent a això, hauran de justificar-se els càlculs realitzats per a determinar les capacitats preteses, tenint en compte les superfícies de les zones destinades a la recepció i a l'emmagatzematge, els sistemes i formats d'emmagatzematge, les densitats dels residus, així com la duració dels cicles d'emmagatzematge. - Plans a escala 1:500, amb la corresponent llegenda explicativa, de la instal·lació que justifiquen la capacitat màxima declarada de tractament i emmagatzematge. (Veure exemple de l'annex VI en impresos associats.) • Pla de distribució de la instal·lació. • Plans de detall de la zona de tractament, de la zona d'emmagatzematge previ al tractament i posttractament. En el cas els residus per als quals solament es vaja a realitzar una operació R13 o D15, pla de detall de la zona d'emmagatzematge. - Qualsevol altra exigida per les normes que regulen la gestió de residus específics que resulten aplicables a la sol·licitud (per exemple, residus d'aparells elèctrics i electrònics, piles, acumuladors i bateries, etc.) 7) Resolució de l'avaluació d'impacte ambiental emesa per l'òrgan ambiental competent, quan així ho exigisca la normativa estatal o autonòmica aplicable sobre avaluació d'impacte ambiental. 8) ANNEX I - CARACTERÍSTIQUES DE LA INSTAL·LACIÓ. 9) ANNEX II - TRACTAMENT DE RESIDUS PERILLOSOS PER PROCÉS. 10) ANNEX III - EMMAGATZEMATGE DE RESIDUS PERILLOSOS SOTMESOS A R13 o D15 11) En les instal·lacions de tractament de RAEE, s'haurà d'aportar, a més: - ANNEX IV - TRACTAMENT ESPECÍFIC DE RAEE PERILLOSOS. - Projecte de Prova o Assaig (per cada tractament específic a realitzar G.1,G.2, G.3, G.4, G.5 i G.7 ) en el qual es justifique el compliment dels objectius mínims de reciclatge i valorització establits en l'Annex XIV.A del Reial decret 110/2015. Revisada la documentació, la Direcció General de Qualitat i Educació Ambiental emetrà una resolució provisional per a aquelles instal·lacions que no disposen d'autorització per a gestionar RAEE, amb la finalitat que es puga realitzar la prova o assaig. - Informe dels resultats de la/s prova/s o assage/s emesos per una OCA (organització col·laboradora de l'administració) que dispose d'acreditació segons la norma UNE-EN ISO/IEC 17020. En aquest informe, es recolliran, a més dels resultats de les diferents proves (tantes com tractaments específics a realitzar), les conclusions en les quals quede reflectit si la instal·lació compleix amb els objectius mínims de reciclatge i valorització establits en l'Annex XIV.A del Reial decret 110/2015. - ANNEX V – EMMAGATZEMATGE DE RAEE PERILLOSOS SOTMESOS A R13

Taxa o pagament

Taxa o pagament

Taxes 2023: Model 046-9756: taxa per serveis administratius d’intervenció ambiental Tipus de taxa: (9756) autoritzacions i comunicacions de producció i gestió de residus. Tipus de tarifa: autorització, ampliació o modificació substancial tractament residus no sotmesos a AAI (311,84 euros) A. Obtenció del formulari a través de SARA: Passos: 1. Ompliu el formulari corresponent amb les dades que se sol·liciten i feu clic en el botó "Generar imprés". 2. Comproveu que el primer model PDF és correcte i feu clic en el botó "Acceptar". 3. Una pantalla mostrarà les dades identificatives del model. Torneu a fer clic en el botó "Acceptar". 4. Feu clic en el botó "Imprimir" per a obtindre les còpies necessàries. 5. Comproveu que els exemplars que el vostre ordinador us proporciona porten impresos en l’apartat "Número de liquidació" un codi de barres i una numeració. Només amb aquesta informació les entitats col·laboradores acceptaran els exemplars per a efectuar el pagament. Vegeu l’enllaç «Generació de taxes de medi ambient» B. Pagament 1. A través del pagament telemàtic genèric. Les persones que disposen de DNI electrònic o certificat electrònic, i hagen generat prèviament la taxa per Internet, podran fer el pagament telemàticament. Vegeu l’enllaç “Pagament telemàtic genèric”. 2. A través de la banca electrònica, banca telefònica, càrrec en línia, de les entitats financeres col·laboradores: Els mitjans a través dels quals es poden efectuar els ingressos a favor de la Generalitat són diversos, però no totes les entitats financeres col·laboradores en la recaptació de tributs els tenen tots habilitats. 3. En oficines i caixers de les entitats financeres col·laboradores: Els mitjans a través dels quals es poden efectuar els ingressos a favor de la Generalitat són diversos, però no totes les entitats financeres col·laboradores en la recaptació de tributs els tenen tots habilitats. Vegeu en enllaços: "Formes de pagament i entitats col·laboradores".

Presentació

Presentació

Telemàtica
1. Per a presentar aquesta sol·licitud mitjançant la tramitació telemàtica, la persona sol·licitant haurà de disposar de signatura electrònica avançada: bé amb el certificat reconegut d'entitat (persones jurídiques), o bé amb el certificat reconegut per a ciutadans (persona física), compatible amb la plataforma telemàtica de la Generalitat (més informació respecte als certificats admesos en la Seu Electrònica de la Generalitat en: https://sede.gva.es/es/sede_certificados En el cas d'utilitzar un certificat digital de persona física actuant en representació d'una persona jurídica, s'haurà d'inscriure prèviament en el Registre de Representants davant la Generalitat per a la realització de tràmits per via telemàtica, la informació de la qual està disponible: https://www.gva.es/es/proc17168 https://regrep.accv.es/accv_repr/login.html 2. Si ja disposa de certificat digital podrà accedir clicant a "Tramitar amb certificat" (que figura en color roig a l'inici d'aquest tràmit de la Guia *Prop), accedirà al tràmit telemàtic, que li permetrà emplenar el formulari web inicial, annexar la documentació corresponent i realitzar la presentació telemàtica de tot això, després de la qual cosa obtindrà el corresponent justificant de registre. A partir del moment d'aquesta presentació tota la documentació presentada (inclòs el justificant) estarà disponible sempre en la seua Carpeta Ciutadana : https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=es 3. Disposa de més informació sobre la tramitació telemàtica en la següent adreça: https://www.gva.es/es/web/atencio_ciutadania/inicio/atencion_ciudadano/at_ciud_faq Revise la llista de preguntes freqüents detallades en aqueixa adreça per a veure si pot solucionar el seu problema. En cas que continue necessitant ajuda, per favor notifique-ho a través d'un dels següents correus electrònics en funció del tipus de problema de què es tracte: - Per a consultes sobre el contingut del tràmit: prop@gva.es -Els tràmits que es realitzen a través de la seu electrònica de la Generalitat però que no arriben a registrar-se, es poden recuperar en un moment posterior per a acabar la presentació telemàtica accedint a la Carpeta Ciutadana de la Generalitat des de l'apartat "com va el meu"-> "sol·licituds en creació" https://www.tramita.gva.es/cdc/login.html?idioma=es

Procés de tramitació

Procés de tramitació

- Presentació de la sol·licitud d'autorització acompanyada de la documentació requerida. - Si la sol·licitud no reunira els requisits exigibles o l'Administració considerara necessària l'ampliació de dades, es requerirà a l'interessat la seua esmena de conformitat amb el que s'estableix en l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. - Una vegada comprovada la suficiència i l'adequació de la documentació presentada, i, prèvia visita de comprovació de la instal·lació, l'autoritat competent per a resoldre dictarà, si escau, la resolució per la qual es concedisca l'autorització i procedirà a la seua inscripció en el Registre General de Gestors Autoritzats de Residus de la Comunitat Valenciana i a la seua publicació en els llistats de gestors de la pàgina web de la Conselleria, a efectes informatius.

Òrgans de tramitació

Òrgans de tramitació

Obligacions

Obligacions

1) En el cas en el qual el titular de la instal·lació de tractament de residus no vaja a realitzar les operacions de tractament de residus en la instal·lació, haurà de comunicar a l'autoritat competent de la Comunitat Valenciana la identitat del gestor de tractament, així com qualsevol modificació que es produïsca referent a això. 2) Els gestors de tractament que operen en les instal·lacions de tractament de residus hauran de complir amb el règim d'obligacions previst en l'article 23 de la Llei 7/2022, i en la normativa de desenvolupament reglamentari i, en particular: - Disposar d'un arxiu electrònic on es recullen, per ordre cronològic, la quantitat, naturalesa i origen del residu generat i la quantitat de productes, materials o substàncies, i residus resultants de la preparació per a la reutilització, del reciclatge, d'altres operacions de valorització i d'operacions d'eliminació; i quan siga procedent, s'inscriurà també el destí, la freqüència de recollida, el mitjà de transport i el mètode de tractament previst del residu resultant, així com el destí de productes, materials i substàncies. Les inscripcions de l'arxiu cronològic es realitzaran, quan siga aplicable, per cadascuna de les operacions de tractament autoritzades de conformitat amb els annexos II i III. Per al supòsit de tractament de residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE), el contingut mínim de l'arxiu serà l'establit en l'annex XI del Reial decret 110/2015. - La informació de l'arxiu cronològic es guardarà durant, almenys, cinc anys i estarà a la disposició de les autoritats competents a l'efecte d'inspecció i control. - Abans de l'1 de març de l'any posterior respecte al qual s'hagen recollit les dades, els gestors que realitzen operacions de tractament de residus enviaran una memòria resumeixen de la informació continguda en l'arxiu cronològic, en el seu cas, per cadascuna de les instal·lacions on operen desglossant la informació per cada operació de tractament autoritzada amb, almenys, el contingut que figura en l'annex XV de la Llei 7/2022, a l'autoritat competent de la comunitat autònoma en la qual estiga situada la instal·lació. Per al supòsit de tractament de residus d'aparells elèctrics i electrònics (RAEE), el contingut mínim de la memòria serà el que figura en l'annex XII del Reial decret 110/2015. 3) Quan cessament l'activitat de tractament de residus en la instal·lació, el titular d'aquesta haurà de presentar una declaració responsable davant l'autoritat competent de la Comunitat Valenciana, a l'efecte de donar de baixa l'autorització en el Registre General de Gestors Autoritzats de Residus de la Comunitat Valenciana i en el Registre de Producció i Gestió de Residus.

Observacions

Observacions

La resolució es podrà recórrer en alçada davant de l’òrgan superior jeràrquic al que la va dictar en el termini d’un mes, segons el que preveuen els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Termini màxim

Termini màxim

D'acord amb l'article 33.12 de la Llei 7/2022, el termini màxim establit per a dictar i notificar la resolució que pose fi al procediment d'autorització serà de 10 mesos. Transcorregut el termini previst sense haver-se notificat resolució expressa s'entendrà desestimada la sol·licitud presentada

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

No

Sancions

Sancions

L'exercici d'una activitat de gestió de residus sense la preceptiva autorització, o amb ella caducada o suspesa, així com l'incompliment de les obligacions imposades en les autoritzacions, constitueixen infraccions greus o molt greus, i podran donar lloc a la imposició de sancions, segons s'estableix en l'article 108 i següents de la Llei 7/2022.