Detall de Procediment

Programa d'Ajudes Lloguer d'Habitatge. Convocatòria 2023

Codi SIA: 3029249
Codi GUC: 94040
Organisme: Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge
Termini de sol·licitud: TANCAT
(19-10-2023
20-11-2023)
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

  • Esmena

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Facilitar el gaudi, l'accés i la permanència en un habitatge o habitació en règim de lloguer o de cessió d'ús a sectors de població amb escassos mitjans econòmics, mitjançant l'atorgament d'ajudes directes a les persones arrendatàries o cessionàries per al pagament de la renda o preu del període temporal comprés entre l'1 de gener de 2023 i el 31 de desembre de 2024. Seran objecte de l'ajuda les rendes arrendatícies o el preu de la cessió d'habitatge o habitació que constituïsca la residència habitual i permanent de la persona o unitat de convivència sol·licitant que conste en el contracte d'arrendament o de cessió d'ús que es corresponguen amb 24 mensualitats com a màxim i s'hagen reportat durant el període comprés entre l'1 de gener de 2023 fins al 31 de desembre de 2024, o, en tot cas, les que corresponguen a partir de la data de subscripció del contracte d'arrendament o cessió d'ús de l'habitatge o habitació fins a aquesta data. No seran subvencionables les despeses generals, fiances, serveis, tributs, càrregues i responsabilitats que no siguen susceptibles d'individualització, que les parts hagen acordat que siguen a càrrec de l'arrendatària i que s'incloguen en el contracte com a conceptes diferenciats de la renda de lloguer.

Observacions

Observacions

INCOMPATIBILITAT DE LES AJUDES 1. Les ajudes al lloguer del Programa regulat en les presents bases haurà de destinar-se obligatòriament per la persona o unitat de convivència beneficiària al pagament de la renda de lloguer o preu de cessió del seu habitatge o habitació que constituïsca la seua residència habitual i permanent i no es podrà compatibilitzar amb percepcions de la Renda Valenciana d'Inclusió que incloga el complement de lloguer, ni amb cap altra ajuda per al pagament del lloguer del Pla Estatal per a l'accés a l'habitatge 2022-2025, ni amb les quals, per a aqueixa mateixa finalitat, puga concedir la Generalitat, les entitats locals o qualssevol altres administracions o entitats públiques, excepte en les quals expressament s'establisca la compatibilitat amb aquestes, detallat en l'apartat 2 següent. Així mateix les ajudes que es convoquen a l'empara d'aquesta ordre resulten incompatibles amb la percepció de les convocades mitjançant ORDRE 4/2022, de 21 de juny, de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica per la qual s'aproven les bases reguladores per a la concessió d'ajudes del Programa d'Ajudes al Lloguer d'Habitatges corresponents al Pla Estatal per a l'accés a l'habitatge 2022-2025, i es procedeix a la convocatòria per a l'exercici 2022, encara que es referisca a diferents períodes subvencionats. A aquest efecte, la persona sol·licitant d'ajudes haurà d'indicar en la sol·licitud si ha sol·licitat ajudes per al mateix fi i el mateix període davant un altre organisme o entitat, indicant, quan siga possible, si ha sigut beneficiària, així com el tipus i l'import de l'ajuda rebuda. No es consideren afectats per aquesta incompatibilitat: a) Les ajudes rebudes a l'empara de Programes declarats compatibles pel Pla Estatal d'accés a l'Habitatge 2022-2025. b) Les persones beneficiàries que siguen víctimes de violència de gènere, víctimes de tràfic amb finalitats d'explotació sexual, persones que han sigut objecte de desnonament del seu habitatge habitual, persones sense llar i altres persones que acrediten aquesta circumstància mitjançant informe emés pels Serveis Socials del municipi on residisquen que reben una ajuda per a aqueixa mateixa finalitat concedida per la Generalitat, els municipis, altres entitats públiques, organitzacions no governamentals en aquests supòsits excepcionals. c) Les persones perceptores de prestacions no contributives de la Seguretat Social ni les persones beneficiàries de l'Ingrés Mínim Vital. Quan es perceben altres ajudes compatibles amb l'ajuda del programa de lloguer d'habitatge, es minorarà el seu import en la proporció corresponent de manera que la suma de totes les ajudes percebudes no supere la renda del lloguer abonat en el període subvencionat.

Requisits

Requisits

Per a la concessió de les ajudes haurà de tindre's en compte els requisits que en cada cas s'estableixen en les bases en relació amb la unitat de convivència, quan així s'establisca. A aquest efecte, es considera unitat de convivència la formada pel conjunt de persones que estan empadronades en un mateix habitatge en el moment de la sol·licitud, existisquen o no llaços familiars entre elles. En els casos de separació o divorci, els menors en règim de custòdia compartida es consideraran integrants de cadascuna de les unitats de convivència dels seus progenitors en la proporció que derive del règim de custòdia establida. A l'efecte de lloguer o cessió d'ús d'una habitació es tindran en compte els mateixos requisits únicament en relació amb la persona arrendatària o cessionària Seran requisits de les persones beneficiàries: - Persona física major d'edat. - Tindre la nacionalitat espanyola o la d'algun dels Estats membre de la Unió Europea o de l'espai econòmic europeu, Suïssa o el parentiu determinat per la normativa d'aplicació, tots els membres de la unitat de convivència i DNI els majors de 16 anys. En cas de persones estrangeres no comunitàries hauran de comptar amb autorització d'estada (NIE o targeta d'identitat d'estranger) o residència a Espanya i, posseir NIE tots els membres de la unitat de convivència majors de 16 anys. - Ser titular, com a persona arrendatària, d'un contracte d'arrendament d'habitatge formalitzat conforme a la Llei d'Arrendaments Urbans, contracte de cessió d'ús d'habitatge o contracte de lloguer o cessió d'habitació. El contracte haurà de tindre una duració mínima d'1 any i, en cap cas, s'admetran contractes de subarrendament d'habitatge o habitació. - L'habitatge o habitació arrendada ha de ser la residència habitual i permanent de la persona arrendatària o unitat de convivència durant tot el període pel qual es concedeix l'ajuda. S'acredita mitjançant certificat o volant únic d'empadronament vigent en el moment de la sol·licitud, on ha de constar tots els membres de la unitat de convivència. - La unitat de convivència ha d'acreditar uns ingressos màxims de 3 vegades el IPREM, amb caràcter general; 4 vegades el IPREM si es tracta de família nombrosa de categoria general, persones amb discapacitat inferior a 33% o víctimes de terrorisme i de 5 vegades el IPREM quan es tracte de família nombrosa de categoria especial o persones amb discapacitat amb un grau reconegut igual o superior al 33%. En el supòsit de lloguer o cessió d'habitació solament es consideraran les rendes de la persona arrendatària o cessionària titular del contracte sense incloure a la resta de persones que tinguen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge. - Que les persones que integren la unitat de convivència obtinguen uns ingressos mínims que aconseguisquen en conjunt la quantitat de 0,3 IPREM a 14 pagues corresponents a l'últim exercici fiscal vençut - La renda de l'habitatge ha de ser igual o inferior als límits indicats en les bases per a cada àmbit territorial. Si en el contracte d'arrendament o cessió d'ús s'inclogueren annexos com a garatge o traster i el preu de cadascun d'ells no estiguera desglossat figurant en el contracte únicament l'import global, a l'efecte de la comprovació de l'import màxim del preu anterior, es valorarà l'import de la renda o preu de cessió de l'habitatge com el 80 per 100 del preu total del contracte quan aquest incloga habitatge i garatge, 95 per 100 quan el contracte incloga habitatge i traster, i 75 per 100 quan el contracte incloga habitatge, garatge i traster Si en el contracte d'arrendament o cessió d'ús s'inclogueren les despeses de comunitat i el seu preu no estiguera desglossat figurant en el contracte únicament l'import global, a l'efecte de la comprovació de l'import màxim del preu anterior, es valorarà l'import de les despeses de comunitat com el 5 per 100 de l'import del preu de lloguer o cessió de l'habitatge. - Quan la persona o unitat de convivència beneficiària de l'ajuda canvie el seu domicili a un altre situat en la Comunitat Valenciana, sobre el qual subscriga un nou contracte d'arrendament o cessió d'ús d'habitatge o habitació, quedarà obligada a comunicar aquest canvi en el termini màxim de 15 dies des de la signatura del nou contracte al servei territorial de la conselleria competent en matèria d'habitatge que estiga tramitant la sol·licitud d'ajuda formulada o a la direcció general competent en matèria d'habitatge si l'ajuda haguera sigut concedida. La persona beneficiària no perdrà el dret a la subvenció pel canvi, sempre que amb el nou arrendament o cessió d'ús es complisquen els requisits, límits i condicions establits en el Reial decret 42/2022, de 28 de gener i en les presents bases en, i que el nou contracte es formalitze sense interrupció temporal amb l'anterior. En aquests casos, s'ajustarà la quantia de l'ajuda a la del nou arrendament o cessió d'ús, i serà igual o inferior a la que venia percebent. - El canvi de domicili haurà de notificar-se preferentment, emplenant el formulari telemàtic disponible a aquest efecte en la seu electrònica de la Generalitat, portal gva.es, en la pàgina web de la conselleria competent en matèria d'habitatge, o en qualsevol de les formes establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, acompanyat, en tot cas, del nou contracte d'arrendament o cessió d'ús de l'habitatge o habitació, així com de declaració responsable en relació amb el manteniment dels requisits que van determinar la concessió de l'ajuda. - Les persones beneficiàries de les ajudes al lloguer estaran obligades a comunicar, fins i tot durant la tramitació de la sol·licitud, a l'òrgan competent de la comunitat autònoma que estiga realitzant aquesta tramitació o que li haja reconegut l'ajuda, qualsevol modificació de les condicions o requisits que puguen motivar o hagueren motivat tal reconeixement i que poguera determinar la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda. - En el cas que la modificació siga causa de la pèrdua sobrevinguda del dret a l'ajuda, l'òrgan competent per a la concessió de les ajudes resoldrà en tal sentit limitant el termini de concessió de la mateixa fins hui en què es considere efectiva aquesta pèrdua. En el cas que la modificació afecte la quantia de l'ajuda o al termini de concessió, es resoldrà el procedent reajustant el seu contingut a les noves condicions de concessió. La comunicació haurà de realitzar-se en el termini de 15 dies des que tinga lloc el fet causant preferentment, mitjançant formulari telemàtic disponible a aquest efecte en la seu electrònica de la Generalitat, portal gva.es, en la pàgina web de la Conselleria competent en matèria d'habitatge, o en qualsevol de les formes establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. La no comunicació de les modificacions a què fa referència la present base serà causa suficient per a l'inici d'un expedient de reintegrament de les quantitats que pogueren haver-se cobrat indegudament, si a això pertocara.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Podran ser persones beneficiàries de les ajudes contemplades en aquest programa les persones físiques majors d'edat que reunisquen tots els requisits detallats en l'apartat "Requisits". No podrà concedir-se l'ajuda quan la persona sol·licitant o alguna de les quals tinguen la seua residència habitual i permanent en l'habitatge objecte del contracte d'arrendament o cessió d'ús es trobe en alguna de les situacions que a continuació s'indiquen: a) Ser persona propietària o usufructuària d'algun habitatge a Espanya. A aquest efecte no es considerarà que s'és persona propietària o usufructuària d'un habitatge si el dret recau únicament sobre una part alíquota de la mateixa i s'ha obtingut per herència o transmissió mortis causa sense testament. S'exceptuaran d'aquest requisit els qui sent titulars d'un habitatge acrediten la no disponibilitat de la mateixa per causa de separació o divorci, per qualsevol altra causa aliena a la seua voluntat o quan l'habitatge resulte inaccessible per raó de discapacitat del titular o d'algun membre de la unitat de convivència. b) Que la persona arrendatària, cessionària o qualsevol que tinga el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat o cedit tinga parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb la persona arrendadora o cedent de l'habitatge. c) Que la persona arrendatària, cessionària o qualsevol de les persones que tinguen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge arrendat o cedit pertanga a la mateixa societat o siga partícip de la persona física o jurídica que actue com a arrendadora o cedent, amb l'excepció de cooperatives d'habitatge en cessió d'ús i sense ànim de lucre. d) Que les persones o unitats de convivència gaudisquen en règim de lloguer, de cessió d'ús o en qualsevol règim de gaudi temporal admés en dret, d'un habitatge pertanyent al patrimoni públic d'habitatge de qualsevol administració pública o gestionada per aquesta última. e) Que la persona titular del contracte o alguna de les persones que formen la unitat de convivència tinguen la condició de beneficiaris d'alguna de les ajudes al lloguer convocades durant l'any 2022 per la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica. f) Les persones físiques en les quals concórrega alguna de les circumstàncies que s'estableixen en l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aquelles persones o entitats que, segons determina l'article 41 de la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, hagen sigut sancionades per resolució administrativa ferma, i les que hagen sigut subjectes a una revocació d'alguna de les ajudes contemplades en aquest o en anterior pla estatal d'habitatge per incompliment o causa imputables al sol·licitant.

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

El termini de presentació de la sol·licitud de l'ajuda s'iniciarà a partir de l'endemà de la publicació de l'Ordre de bases en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i romandrà obert amb caràcter continuat i permanent durant el termini d'1 mes. En el cas que l'import global destinat a aquestes ajudes fora ampliat, es procediria a l'obertura novament del termini de sol·licitud de les ajudes, si escau, mitjançant anunci publicat en la forma indicada amb anterioritat.

Formularis documentació

Juntament amb la sol·licitud, s'aportarà a més: a) Còpia completa del contracte d'arrendament o de cessió d'ús de l'habitatge o contracte de cessió d'ús o d'arrendament d'una habitació amb esment exprés de l'import del lloguer o del preu de la cessió, signat per la part arrendadora i arrendatària en totes les seues pàgines formalitzat en els termes indicats en la base quarta, apartat 1, b) i c). En cas d'existir més d'un contracte consecutiu en el període subvencionable, s'aportaran tots ells. Així mateix, s'aportarà la referència cadastral de l'habitatge individualitzat. En el cas que no existira la referència cadastral individualitzada de l'habitatge arrendat, el sol·licitant haurà d'aportar a l'expedient certificat emés per la Gerència Territorial del Cadastre o la referència cadastral del sòl o de la finca en què es troba l'habitatge, complementats, en el seu cas, amb la informació addicional necessària que permeta verificar la identificació de l'habitatge. b) En el cas de lloguer o cessió d'ús d'habitació, Certificació o Nota simple expedida pel Registre de la Propietat acreditativa de la propietat i descripció de l'habitatge on conste el nombre d'habitacions existents. c) Certificat col·lectiu o volant únic d'empadronament vigent en el moment de la sol·licitud que acredite les persones que tenen el seu domicili habitual i permanent en l'habitatge objecte del contracte d'arrendament o cessió. El document haurà de ser únic per habitatge, incloent a totes les persones que figuren empadronades en la mateixa en aquesta data, siguen o no titulars del contracte d'arrendament, estos últims, en tot cas, i serà de necessària aportació pel peticionari de l'ajuda. Quan alguna de les persones que apareguen incloses en el volant únic d'empadronament no haguera sigut inclosa pel sol·licitant en la unitat de convivència declarada en la seua sol·licitud haurà d'aportar-se certificat municipal acreditatiu que aquestes persones no resideixen en l'habitatge o que han sol·licitat la baixa en el padró municipal amb anterioritat a la data de sol·licitud de l'ajuda, o bé que acredite no disposar del dret d'ús de l'habitatge. Quan la persona peticionària de l'ajuda ostentara la custòdia compartida de fills o filles menors i, per tal motiu només estigueren empadronats en una dels habitatges dels progenitors i no en la de l'altre, haurà d'acompanyar-se, a més, la sentència o resolució judicial que acredite el règim de custòdia assignat respecte de tals menors, que es consideraran integrats en la unitat de convivència de cadascun dels progenitors en la proporció que derive del règim de custòdia establit. Per al cas d'arrendament o cessió d'ús d'habitació, haurà d'aportar-se certificat que acredite l'empadronament del titular del contracte en l'habitatge de la qual forma part l'habitació amb data anterior o simultània a la sol·licitud de l'ajuda. d) Documentació acreditativa del pagament de la renda de lloguer o del preu de la cessió en ús, tant per al cas d'habitatge o habitació, en els termes establits en la Base Quinzena, corresponents a les mensualitats de lloguer abonades amb posterioritat a 1 de gener de 2023 fins hui en la qual se sol·licita l'ajuda, llevat que el contracte tinguera una vigència de menor termini, i en aquest cas s'acreditarà el pagament des de l'inici del contracte, sent la presentació d'aquests rebuts obligatòria juntament amb la sol·licitud. e) Únicament en el cas de ser nou perceptor d'ajudes de la Generalitat o canvi de número de compte bancària, haurà de presentar l'Imprés de domiciliació bancària degudament emplenat, designant el compte en la qual es farà l'ingrés de les ajudes. L'alta o modificació del compte bancari podrà ser tramitat de manera telemàtica a través de la seu electrònica de la Generalitat, tràmit PROPER, (https://www.gva.es/es/inicio/procedimientos?id_proc=22648). En el cas que la persona peticionària de l'ajuda o integrant de la unitat de convivència, segons els casos, es trobara inclosa en algun dels grups d'especial atenció, s'assenyalarà aquesta circumstància en el formulari de la sol·licitud. L'Administració comprovarà d'ofici els extrems esmentats a través de les plataformes d'interoperabilitat amb altres administracions públiques en els supòsits que s'indiquen en la sol·licitud. En els altres casos en què l'Administració no tinga accés per via telemàtica a la informació necessària o no s'autoritze l'Administració a la seua obtenció en els termes assenyalats amb anterioritat, correspon al sol·licitant justificar la inclusió en algun dels grups d'especial atenció mitjançant la presentació de la següent documentació: a) Sol·licituds presentades per persones afectades per procediments de desnonament, execució hipotecària o dació en pagament que hagen tingut lloc en els últims 5 anys: la documentació bancària o judicial que així ho acredite. b) Sol·licituds presentades per persones que tenen la condició de Família Monoparental amb fills : certificat expedit segons el que s'estableix en el Decret 19/2018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental en la Comunitat Valenciana, sempre que no existisca pensió compensatòria, ni segon progenitor que aporte ingressos. c) Sol·licituds presentades per unitats de convivència que constituïsquen família nombrosa: Títol de Família Nombrosa. d) Sol·licituds presentades per dones o unitats de convivència amb dones víctimes de violència de gènere: documentació judicial que acredite fefaentment aquesta circumstància. e) Sol·licituds presentades per víctimes del terrorisme: documentació que acredite fefaentment aquesta circumstància. f) Sol·licituds presentades per persones joves extutelades procedents del sistema de protecció pública de la infància i l'adolescència: Resolució de cessament de mesures emesa per la conselleria competent. g) Sol·licituds presentades per persones exconvictes: documentació expedida per l'autoritat competent acreditativa d'aquesta circumstància. h) Sol·licituds presentades per persones o unitats de convivència afectades per situacions catastròfiques en els últims 5 anys: documentació que acredite fefaentment aquesta circumstància. i) Sol·licituds presentades per persones o unitats de convivència en les quals existisca alguna persona amb diversitat funcional, sensorial o cognitiva, amb un grau de discapacitat declarat igual o superior al 33 per 100: Certificat de l'Institut Nacional de la Seguretat Social acreditatiu d'aquest extrem, o una altra documentació acreditativa d'aquesta circumstància. j) Unitats de convivència en les quals alguna persona assumeix la pàtria potestat, tutela o acolliment familiar permanent del menor orfe per violència de gènere: documentació administrativa o judicial que acredite aquesta circumstància. k) Dones en situació de necessitat o en risc d'exclusió, especialment quan tinguen fills menors exclusivament al seu càrrec: documentació o informes municipals o d'un altre tipus que acrediten aquesta circumstància. l) Persones que visquen soles els ingressos de les quals estiguen constituïts, únicament, per prestacions a càrrec de les administracions públiques i que en conjunt no superen anualment 1 IPREM: Declaració responsable en relació amb aquesta circumstància. En el cas que la persona sol·licitant o alguna persona integrant de la unitat de convivència manifeste oposició expressa al fet que l'administració de la Generalitat recapte a través de la Plataforma Autonòmica d'Intermediació (PAI) i altres sistemes habilitats a aquest efecte, a la consulta de dades amb l'Agència Estatal d'Administració Tributària o en el cas de persones no obligades a presentar declaració d'IRPF, haurà d'acompanyar-se de la documentació a què fa referència la Base Tretzena 2. La citada documentació s'aportarà preferentment, a través del tràmit telemàtic establit a aquest efecte en la pàgina web de la Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge, o en qualsevol de les formes establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.

Presentació

Presentació

Presencial
La sol·licitud i la documentació annexa es formalitzarà per les persones interessades mitjançant FORMULARI EMPLENAT ELECTRÒNICAMENT que estarà disponible en la seu electrònica de la Generalitat, portal gva.es. No s'admetran les sol·licituds emplenades d'una altra forma. Només es podrà presentar una sol·licitud per persona interessada, per la qual cosa, si es detecta la presentació de diverses sol·licituds per la mateixa habitació o habitatge, s'anul·laran d'ofici les sol·licituds duplicades, mantenint-se com a única sol·licitud la presentada en últim lloc. La presentació del formulari de sol·licitud de l'ajuda presumeix l'acceptació incondicionada de les bases de la present convocatòria i de les condicions, requisits i obligacions que es contenen en aquesta. Els ajuntaments i mancomunitats, per si o a través de les oficines de la Xarxa Xaloc, podran presentar sol·licituds telemàticament mitjançant certificat digital, en nom de les persones interessades que els autoritzen mitjançant el corresponent formulari. IMPORTANT: Si es realitza la tramitació sense certificat, el JUSTIFICANT constituirà l'imprés de sol·licitud i haurà de presentar-se degudament SIGNAT i LA DOCUMENTACIÓ REQUERIDA EN AQUESTES BASES en algun dels REGISTRES contemplats en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques i, preferiblement, en el de les seus dels serveis territorials d'Habitatge situats a Alacant (Av. D'Aguilera, 1, entreplanta) Castelló (Avda de la Mar, 16) i València (Gregorio Gea, 27).
Telemàtica
La presentació del formulari de sol·licitud, una vegada emplenat telemàticament, es realitzarà d'acord amb el que s'estableix en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administració Públiques, en qualsevol de les formes que s'estableixen a continuació: Per a sol·licitar l'ajuda s'ha d'emplenar el formulari electrònic tant si es realitza amb certificat digital com sense ell. a) Preferentment, amb certificat digital, de manera telemàtica en la seu electrònica de la Generalitat, a través del procediment habilitat a aquest efecte i denominat "Programa d'Ajudes Lloguer d'Habitatge. Convocatòria 2023". b) Si no es disposa de certificat digital, la persona interessada haurà d'emplenar electrònicament el formulari de sol·licitud d'Ajudes Lloguer d'Habitatge "SOL·LICITUD - Presentació autenticada" i s'imprimirà el justificant. Si necessita ajuda per a emplenar el formulari telemàtic, podrà ser atés en els serveis territorials d'Habitatge situats a Alacant (Av. D'Aguilera, 1, entreplanta) Castelló (Avda de la Mar, 16) i València (Gregorio Gea, 27) on serà atés exclusivament amb cita prèvia per a aquest tràmit: Alacant, Castelló i València. L'emplenament electrònic del formulari de sol·licitud per les persones peticionàries que no disposen de certificat digital no implicarà, per si mateix, que s'haja sol·licitat l'ajuda amb inici del procediment telemàtic per a la seua concessió. Si no es presenta el justificant degudament subscrit per la peticionària de l'ajuda acompanyada de la documentació requerida en aquestes bases en algun dels registres d'entrada assenyalats en l'apartat anterior en el termini de sol·licitud establit en la corresponent convocatòria, NO ES CONSIDERARÀ PRESENTADA LA SOL·LICITUD D'AJUDA.

Procés de tramitació

Procés de tramitació

Una vegada tancat el termini de presentació de sol·licituds, quan la sol·licitud no reunisca els requisits assenyalats en la legislació bàsica de procediment administratiu comú o no s'acompanye de la documentació que resulte exigible d'acord amb aquestes bases i de la que dispose la corresponent convocatòria d'ajudes en cada cas, o de la que es considere necessària per a resoldre, es requerirà la persona sol·licitant perquè, en el termini de 10 dies, esmene la falta o presente els documents preceptius, de conformitat amb l'article 68 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb la indicació que, si així no ho fa, es considerarà que ha desistit de la seua petició, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes que preveu la legislació bàsica de procediment administratiu comú. A l'efecte del que disposa l'apartat anterior, es publicaran en el portal web de la Generalitat, www.gva.es, les llistes provisionals de sol·licitants admesos i la d'exclosos perquè ha resultat incompleta la documentació presentada o perquè no ha resultat acreditada la concurrència dels requisits per a ser persona beneficiària de l'ajuda, amb la indicació del mitjà perquè cada sol·licitant puga accedir a la informació relativa al motiu de la seua exclusió. Les persones sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisades de la publicació de les llistes provisionals per mitjà d'un missatge de text SMS. La publicació en el portal de www.gva.es substituirà la notificació individual. Les persones que hagen formulat sol·licituds que hagen resultat excloses disposaran d'un termini de 10 dies hàbils a comptar de l'endemà de la publicació de la llista provisional en el portal web de la Generalitat, www.gva.es, per a completar o esmenar la sol·licitud i/o documentació o per a formular al·legacions. La documentació aportada una vegada finalitzat el termini concedit no es tindrà en compte per a la concessió de l'ajuda. Les resolucions que es dicten inclouran una llista ordenada de totes les sol·licituds que complisquen amb les condicions administratives i tècniques que estableixen aquestes bases reguladores per a adquirir la condició de beneficiari, però hagen sigut estimades per no superar-se la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació de la puntuació atorgada a cada una en funció dels criteris de valoració que preveuen aquestes bases. La resolució determinarà la quantia concedida i incorporarà, si és el cas, les condicions, obligacions i determinacions accessòries a les quals s'haja de subjectar la persona beneficiària de l'ajuda. Així mateix, la resolució farà constar, si és el cas, de manera expressa la desestimació de la resta de sol·licituds, així com la no concessió per desistiment. El termini per a resoldre i notificar la resolució del procediment serà de 6 mesos des que la sol·licitud haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació. Transcorregut aquest termini, sense que haja recaigut cap resolució i aquesta no ha sigut notificada, s'entendrà desestimada la sol·licitud de concessió de l'ajuda en els termes que preveu la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Tal com disposa la llei esmentada, la desestimació per silenci administratiu té els únics efectes de permetre als interessats la interposició del recurs administratiu o contenciós administratiu que resulte procedent. Excepcionalment, podrà acordar-se l'ampliació d'aquests terminis en els supòsits que preveu la legislació reguladora del procediment administratiu comú. Les resolucions de les convocatòries d'ajudes que posen fi al procediment de concessió es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i, posteriorment, en el portal web de la Generalitat, www.gva.es. Les persones sol·licitants que hagen facilitat un número de telèfon mòbil podran ser avisades de la publicació de la llista definitiva mitjançant un missatge de text SMS. La publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana substituirà la notificació individual de la resolució. La publicació es farà respectant, en tot cas, els drets reconeguts en la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals. Si es desestimen sol·licituds per falta de consignació pressupostària i, amb posterioritat a l'emissió de la resolució, s'incrementen els crèdits destinats a finançar aquestes ajudes, o s'allibera part del crèdit disponible inicialment per renúncia de l'adjudicatari o perquè no s'ha aportat la preceptiva justificació dins del termini, podrà proposar-se la concessió de subvenció a les sol·licituds que s'hagen desestimat per falta de crèdit, a la persona sol·licitant o sol·licitants següents a aquesta en ordre de la seua puntuació, sempre que s'haja alliberat crèdit suficient per a atendre, almenys, una de les sol·licituds denegades.

Òrgans de tramitació

Òrgans de tramitació

Serveis territorials d'habitatge d'Alacant, Castelló i València.

Obligacions

Obligacions

- Facilitar qualsevol document o informació que la direcció general competent en matèria d'habitatge considere necessari per al control del compliment dels fins previstos. - Sotmetre's a les actuacions de control financer previstes en els articles 113 i següents de la Llei 1/2015 i en els articles 44 i següents de la Llei 38/2003, així com les que puguen dur a terme la Generalitat i altres òrgans de control en relació amb les ajudes i subvencions concedides. - Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol altra administració o ens públic o privat, nacional o internacional, així com qualsevol incidència o variació que es produïsca en relació amb la subvenció concedida.

Observacions

Observacions

La resolució posarà fi a la via administrativa i contra aquesta es podrà interposar un recurs potestatiu de reposició davant del mateix òrgan que la dicte en el termini d'1 mes a partir de l'endemà de la seua notificació mitjançant la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, d'acord amb els articles 123 i 124 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques; o un recurs contenciós administratiu en el termini de 2 mesos davant de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Superior de Justícia en aplicació del que estableix l'article 10.1.a de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.

Quantia i cobrament

Quantia i cobrament

La quantia de l'ajuda podrà ser de: a) fins al 50 per 100 de la renda o preu mensual que hagen de satisfer pel lloguer o cessió d'ús del seu habitatge o habitació que constituïsca la residència habitual i permanent per a aquelles sol·licituds formulades per persones o unitats de convivència els ingressos de la qual no superen l'import equivalent a 1 IPREM. b) fins al 45 per 100 de la renda de lloguer o preu de cessió d'ús de l'habitatge o habitació per a aquelles sol·licituds formulades per persones o unitats de convivència els ingressos de la qual resulten superiors a 1 IPREM i iguals o inferiors a 2,5 IPREM. c) fins al 40 per 100 de la renda de lloguer o preu de cessió d'ús de l'habitatge o habitació per a aquelles sol·licituds formulades per persones o unitats de convivència els ingressos de la qual resulten superiors a 2,5 IPREM i no excedisquen del màxim exigit per a ser persona beneficiària de l'ajuda. d) Excepcionalment, si en el moment de presentar la sol·licitud la persona sol·licitant que viva sola té ingressos constituïts, únicament, per prestacions a càrrec de les administracions públiques i que en conjunt no superen anualment 1 IPREM o la totalitat de membres de la unitat de convivència té més de 65 anys, l'ajuda podrà aconseguir fins al 50 per 100 de la renda de lloguer o preu de cessió de l'habitatge o habitació, independentment dels ingressos percebuts. - L'ajuda es concedirà a les persones beneficiàries pel termini de dos anys o 24 mensualitats com a màxim que es correspondran amb les mensualitats reportades durant el període comprés entre l'1 de gener de 2023 fins al 31 de desembre de 2024, o, en tot cas, les que corresponguen a partir de la data de subscripció del contracte d'arrendament o cessió d'ús de l'habitatge o habitació fins a aquesta data. ABONAMENT I JUSTIFICACIÓ CONCESSIÓ I CRITERIS Aquestes ajudes es concediran en règim de concurrència competitiva. Es concediran les ajudes fins a esgotar l'import màxim disponible per a la convocatòria. Per a determinar la prioritat dels sol·licitants, es tindran en compte dos criteris, de conformitat amb la base catorzena: a) El nivell d'ingressos, que es determinarà com el resultat de la següent fórmula: 1- (IUC/CLIUC) b) La possible inclusió en algun dels Grups d'Especial Atenció. JUSTIFICACIÓ 1. L'ajuda concedida s'abonarà a la persona beneficiària amb caràcter general, de manera periòdica, prèvia aportació dels justificants de pagament de la renda d'arrendament o preu de cessió corresponents, en els terminis que s'assenyalen a continuació, sent aquests terminis de compliment obligatori. 2. El pagament de la subvenció corresponent al primer any es realitzarà conforme al que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i en les següents disposicions comunes: a) Primer termini de presentació: Un primer pagament en el moment de concessió de l'ajuda equivalent a les mensualitats de lloguer o de preu de cessió de l'habitatge o habitació que es corresponguen amb els justificants bancaris o rebuts acreditatius del pagament presentats juntament amb la sol·licitud de l'ajuda. b) Segon termini de presentació: durant el termini constituït entre l'1 d'octubre i el 15 de novembre de l'exercici corresponent, es presentaran els justificants bancaris o rebuts acreditatius del pagament del lloguer o del preu de cessió de l'habitatge o habitació abonats fins a aquest moment que no s'hagueren presentat juntament amb la sol·licitud de l'ajuda. c) Tercer termini de presentació: durant el mes de gener de 2024 es presentaran els justificants bancaris o rebuts acreditatius del pagament del lloguer o del preu de cessió de l'habitatge o habitació corresponents a l'exercici 2023 que no s'hagueren presentat durant els terminis anteriors. 3. Per a la sol·licitud de l'abonament de l'ajuda corresponent al segon any de concessió, serà necessari que es continuen mantenint les circumstàncies i requisits exigits en les bases reguladores que van permetre l'accés a l'ajuda. L'administració podrà verificar d'ofici que es mantenen les circumstàncies i requisits que van permetre l'accés a l'ajuda. 4. El pagament de la subvenció corresponent al segon any es realitzarà, així mateix, conforme al que es disposa en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, i en les següents disposicions comunes: a) Primer termini de presentació: durant el mes de març, juntament amb la sol·licitud de pagament, s'acompanyaran els justificants bancaris o rebuts acreditatius del pagament del lloguer corresponents a les mensualitats de l'exercici 2024 que hagueren sigut abonats des del mes de gener d'aquest exercici fins al moment de la sol·licitud de l'abonament d'aquests. b) Segon termini: durant el termini constituït entre l'1 d'octubre fins al 15 de novembre de 2024 es presentaran els justificants bancaris o rebuts acreditatius del pagament del lloguer o del preu de cessió de l'habitatge o habitació corresponents a l'exercici 2024 abonats fins a aquest moment que no s'hagueren presentat durant el termini anterior. c) Finalitzat el període per al qual s'ha concedit l'ajuda i durant el mes de gener de l'any 2025, es procedirà a la justificació del destí de la mateixa que quede arracada de justificar mitjançant la presentació dels justificants bancaris o rebuts acreditatius del pagament del lloguer o preu de cessió de l'habitatge o habitació que hagueren sigut abonats finalitzat el termini anterior. 5. Les persones beneficiàries podran presentar escrit de renúncia a l'ajuda concedida tal com s'estableix en l'art. 94 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. La renúncia a la percepció de l'ajuda concedida es realitzarà mitjançant formulari emplenat telemàticament, i presentat preferentment a través del procediment electrònic establit a aquest efecte en la pàgina web de la Conselleria competent en matèria d'habitatge, www.gva.es, on es podrà obtindre el formulari de renúncia per a emplenar, o degudament signat en qualsevol de les formes previstes en la llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. ACREDITACIÓ PAGAMENT RENDA LLOGUER O CESSIÓ DE L'HABITATGE O HABITACIÓ L'efectiu pagament de la renda arrendatícia o del preu de la cessió de l'habitatge o habitació corresponent a les mensualitats que hagen sigut subvencionades s'acreditarà per qualsevol mitjà admés en dret. A aquest efecte, les persones o unitats de convivència sol·licitants de les ajudes podran aportar la documentació bancària, que podrà consistir en transferència bancària realitzada a l'arrendador, rebut bancari domiciliat o ingrés d'efectiu a través d'entitat bancària en el compte de l'arrendador, que acredite de manera indubtable que han abonat, en el compte la titularitat del qual correspon a la part arrendadora, la renda corresponent als mesos subvencionats com a mitjà de justificació de la subvenció concedida. No es consideraran vàlids els documents acreditatius del pagament que continga esmenes o ratllades ni aquells que no continguen les dades següents: - data d'expedició del document. - la identificació completa de la persona que realitza el pagament i del qual el rep (nom, DNI, adreça i signatura), coincidint, en tot cas, qui ho rep amb la persona arrendadora, i qui ho realitza amb la persona beneficiària o perceptora de l'ajuda. - direcció de l'habitatge o habitació objecte d'ajuda. - l'import de la renda o preu de cessió de l'habitatge o habitació. - i el concepte pel qual es realitza, amb indicació del mes a què correspon. La no presentació o la presentació incorrecta o incompleta de la documentació acreditativa del pagament de la renda o preu de cessió determinarà, de conformitat amb l'article 34 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en relació amb l'article 89 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, l'inici del procediment de declaració de pèrdua del dret al cobrament de la subvenció, total o parcial, corresponent a les mensualitats afectades. El procediment per a declarar la procedència de la pèrdua del dret de cobrament de la subvenció serà l'establit en l'article 42 de la Llei General de Subvencions. La documentació justificativa dels pagaments podrà presentar-se preferentment, a través del tràmit telemàtic establit a aquest efecte en la pàgina web de la Conselleria competent en matèria d'habitatge, www.gva.es, o en qualsevol de les formes establides en la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques. Si la persona beneficiària de l'ajuda no presentara en la forma i amb la documentació exigida la justificació que les ajudes percebudes han sigut destinades al pagament de les rendes de lloguer o cessió d'ús de l'habitatge o habitació, no es realitzarà el pagament de l'ajuda corresponent a les mensualitats respecte de les quals no s'haguera acreditat el pagament de la renda d'arrendament o cessió d'ús, procedint-se a la revocació de l'ajuda i consegüent pèrdua de dret al cobrament de la quantia sense justificar de l'ajuda concedida. Si l'import de despesa justificada en cada anualitat fora inferior a l'import previst per al càlcul de l'ajuda màxima concedida d'acord amb les presents bases, o es produïra concurrència d'ajudes i com a conseqüència se superara el cost de la renda de lloguer, l'aportació de la conselleria es minorarà en la quantia corresponent. En tot cas, amb caràcter previ al pagament de la subvenció, la persona o unitat de convivència beneficiària haurà de trobar-se al corrent en el compliment de les seues obligacions tributàries i enfront de la seguretat social. CONTROL I REINTEGRAMENT Són causes de reintegrament de les subvencions les que estableix l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. En aquest sentit, s'iniciarà un procediment que podrà donar lloc al reintegrament de les quantitats percebudes, així com l'exigència dels interessos legals des de la data de pagament de la subvenció fins hui en què s'acorde la procedència del reintegrament. Són causes de revocació les que preveuen l'article 172 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, així com l'article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre i l'incompliment dels requisits establits en aquestes bases reguladores. D'acord amb el que es preveu en la Llei 14/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de memòria democràtica i per a la convivència de la Comunitat Valenciana, és un supòsit de pèrdua del dret al cobrament de la subvenció i de reintegrament d'aquesta, que la subvenció siga destinada a la realització d'una activitat o al compliment d'una finalitat prohibida en el títol VI de l'esmentada llei.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

Direcció General Habitatge

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix

El tràmit té per objecte la presentació telemàtica de documents, amb certificat digital per a completar i/o esmenar un expedient iniciat dels programes d'ajudes lloguer de la direcció general competent en matèria d'habitatge. En este tràmit es podrà incloure: - Documentació la presentació de la qual s'haja oblidat o es crega que és necessària presentar durant el termini de presentació de sol·licituds; - Documentació que s'haja requerit; - En cas de canvi de residència: comunicació d'aquest canvi a la direcció general competent en matèria d'habitatge, nou contracte d'arrendament o cessió d'ús de l'habitatge o habitació, declaració responsable en relació amb el manteniment dels requisits que van determinar la concessió de l'ajuda i volant únic d'empadronament que acredite les persones que tenen el seu domicili habitual en l'habitatge objecte del contracte. Per a la realització d'este tràmit s'ha de tindre un expedient ja iniciat dels programes d'ajudes al lloguer de la direcció general competent en matèria d'habitatge en la convocatòria corresponent a l'exercici 2023.

Termini

Termini

- Si s'ha requerit l'esmena de la sol·licitud o la documentació que l'acompanya, el termini per a realitzar este tràmit són de 10 dies hàbils des de l'endemà de la notificació o publicació de l'acte de què es tracte. - En cas de canvi de residència, disposa de 15 dies des de la signatura del nou contracte.