Detall de Procediment

TECE - Sol·licitud de les ajudes del Programa de foment del parc d'habitatge en lloguer del Pla estatal d'habitatge 2018-2021. Convocatòria 2021

Codi SIA: 2407350
Codi GUC: 21594
Organisme: Vicepresidència Segona i Conselleria de Serveis Socials, Igualtat i Habitatge
Termini de sol·licitud: TANCAT
(30-06-2021
03-09-2021)
  • Informació bàsica

  • Formularis

  • Sol·licitud

  • Tramitació

  • Resolució

Mostrar tot

Ocultar tot

Informació bàsica

Què és i per a què serveix?

Què és i per a què serveix?

Regular el programa d'ajudes per a foment del parc d'habitatge en lloguer o cedit en ús, siga de titularitat pública o privada, mitjançant un procediment obert i en règim de concurrència competitiva, amb el finançament de la promoció d'habitatges de nova construcció, d'habitatges procedents de la rehabilitació d'edificis, o la represa d'habitatges o promocions d'habitatges amb obres en curs paralitzades, sempre que se cedisquen en ús o es destinar a l'arrendament durant un termini mínim de 25 anys.

Observacions

Observacions

REQUISITS DELS HABITATGES Podran obtindre finançament amb càrrec a aquestes ajudes els habitatges/promociones que reunisquen els següents requisits: a) Que es tracte d'habitatges de nova construcció o d'habitatges procedents de la rehabilitació d'edificis, així com d'habitatges amb obres en curs paralitzades que es reprenguen fins a la seua completa finalització. Les obres subvencionables podran estar iniciades abans de la sol·licitud de les ajudes, sempre que no estiguen iniciades abans de la presentació telemàtica del preceptiu IEEV.CV, en el seu cas, ni abans de l'inici de la vigència del Pla Estatal d'Habitatge 2018-2021. Podran incloure's també aquelles que, tenint un inici anterior, les obres s'hagen représ posteriorment a aquesta data. b) Que el destí a l'arrendament o a la cessió en ús pel termini fixat en la resolució de concessió de l'ajuda, i que mai podrà ser inferior a 25 anys des de la resolució de conformitat final o qualificació definitiva, es faça constar en nota marginal en el Registre de la Propietat. c) Que es troben totalment buits d'inquilins o altres ocupants per qualsevol títol. d) Que els seus habitatges vagen a tindre una qualificació energètica mínima B. e) Que es destinen a domicili habitual i permanent dels arrendataris o cessionaris. f) Que les obres finançades es realitzen en el termini màxim de 30 mesos des de la data de concessió de l'ajuda, que podrà estendre's a 36 mesos quan es tracte de promocions de més de 50 habitatges. Quan es tracte d'actuacions de rehabilitació o represa els terminis seran de 24 mesos i 30 mesos, respectivament. g) Que les obres no estiguen finalitzades a data de publicació de la convocatòria. S'entendrà per data de finalització d'obres la que conste en el certificat final d'obra. h) Que se subscriga el corresponent Acord de la Comissió Bilateral entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, la Generalitat i l'Ajuntament on radique l'actuació. ARRENDATARIS I CESSIONARIS 1. Els habitatges finançats inclosos en la modalitat A només podran ser llogades o cedides en ús a persones els ingressos de les quals, incloent els de totes les persones que constituïsquen la unitat de convivència, no superen 3 vegades el *IPREM. Aquest llindar serà de quatre vegades el *IPREM si es tracta d'una família nombrosa de categoria general o de persones amb discapacitat i de cinc vegades el *IPREM quan es tracte de famílies nombroses de categoria especial o de persones amb discapacitat, segons bases. 2. Els habitatges finançats inclosos en la modalitat A+ només podran ser llogades o cedides en ús a persones els ingressos de les quals, incloent els de totes les persones que constituïsquen la unitat de convivència, no superen 2 vegades el *IPREM. 3. Els habitatges finançats inclosos en la modalitat B només podran ser llogades o cedides en ús a persones els ingressos de les quals, incloent els de totes les persones que constituïsquen la unitat de convivència, no superen 4,5 vegades el *IPREM. Aquest llindar serà de cinc vegades el *IPREM quan es tracte de famílies nombroses de categoria especial o de persones amb discapacitat d'algun dels següents tipus, segons bases. 4. Serà requisit dels arrendataris o cessionaris, o algun dels quals anaren a tindre la seua residència habitual i permanent en l'habitatge, que no siguen propietaris o usufructuaris d'un altre habitatge a Espanya, ni tinguen parentiu en primer o segon grau de consanguinitat o d'afinitat amb l'arrendador o promotor de l'habitatge, és a dir soci o partícip de la persona física o jurídica que actue com a arrendador o promotor. LIMITACIÓ DEL PREU DEL LLOGUER O DE LA CESSIÓ EN ÚS. 1. El preu del lloguer o de la cessió fent ús dels habitatges serà proporcional a la seua superfície útil, conforme a les tres modalitats següents: a) En modalitat A: el preu del lloguer o de la cessió en ús no podrà superar els 5,5 € mensuals per m² de superfície útil d'habitatge, més en el seu cas, un 60% d'aquesta quantia per m² de superfície útil de plaça de garatge o de qualsevol altra superfície addicional annexa a l'habitatge sense inclusió, en cap cas, de superfícies d'elements comuns. b) En la modalitat A+: el preu del lloguer o de la cessió en ús no podrà superar els 3 € mensuals per m² de superfície útil d'habitatge, més en el seu cas, un 60% d'aquesta quantia per m² de superfície útil de plaça de garatge o de qualsevol altra superfície addicional annexa a l'habitatge sense inclusió, en cap cas, de superfícies d'elements comuns. c) En la modalitat B: el preu del lloguer o de la cessió en ús no podrà superar els 7 € mensuals per m² de superfície útil d'habitatge, més en el seu cas, un 60% d'aquesta quantia per m² de superfície útil de plaça de garatge o de qualsevol altra superfície addicional annexa a l'habitatge sense inclusió, en cap cas, de superfícies d'elements comuns. Es publicarà en la web de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica el llistat provisional de sol·licituds admeses a tràmit, indicant aquelles que estan incompletes o pendents d'esmena, assenyalant la documentació que falta per aportar o esmenar, tenint aquestes publicacions el caràcter de notificació a l'efecte d'aquesta ordre. Les resolucions de les ajudes seran publicades en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i seran notificades individualitzadament.

Requisits

Requisits

El promotor de les actuacions ha d'estar al corrent de pagament de les obligacions fiscals, tributàries i amb la Seguretat Social, o qualsevol altra de la resta d'obligacions assenyalades en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions. En el cas que els promotors siguen persones físiques, han de presentar el document nacional d'identitat. Quan es tracte de societats amb personalitat jurídica, o altres entitats, se n'ha d'acreditar la constitució, la inscripció en el Registre Mercantil, aportar el número de codi d'identificació fiscal corresponent, i acreditar la persona o les persones físiques que la representen.

Qui pot sol·licitar-ho?

Qui pot sol·licitar-ho?

Podran presentar sol·licitud d'ajudes: a) Les persones físiques majors d'edat. b) Les administracions públiques, els organismes públics i altres entitats de dret públic i privat, així com les empreses públiques, privades, publicoprivades i societats mercantils participades majoritàriament per les administracions públiques. c) Les fundacions, les empreses d'economia social i les seues associacions, cooperatives d'autoconstrucció, les organitzacions no governamentals i les associacions declarades d'utilitat pública, i aquelles a les quals es refereix la disposició addicional cinquena de la Llei 7/1985, de 2 d'abril, reguladora de les bases del règim local.

Normativa del procediment

Normativa del procediment

  • Ordre 7/2021, de 18 de juny, de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes del programa de foment del parc d'habitatge en lloguer del Pla estatal d'habitatge 2018-2021, i es convoca per a l'any 2021

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes sobre la tramitació telemàtica

Dubtes del tràmit

Problemes informàtics

Termini

Termini

El termini per a la presentació de la sol·licitud començarà l'endemà al de la publicació de la convocatòria en el DOGV (ORDRE 7/2021, de 18 de juny, de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes del programa de foment del parc d'habitatge en lloguer del Pla estatal d'habitatge 2018-2021, i es convoca per a l'any 2021, DOGV núm. 9116, de 29.06.2021), i finalitzarà el dia 3 de setembre de 2021.

Formularis documentació

a) Una memòria programa en què han de constar, com a mínim, els documents següents: - Nombre d'habitatges resultants desglossats segons modalitat A, A+ o B, si és el cas. - Característiques principals dels habitatges, en què cal incloure les superfícies útils d'habitatge, superfícies de garatges i annexos desglossats segons modalitat. - Informe d'avaluació de l'edifici (IEEV.CV) que cal rehabilitar, si és el cas. - Memòria descriptiva de com s'ha tingut en compte la perspectiva de gènere, en la selecció i proposta d'actuació en els edificis d'habitatges que cal intervindre. - Descripció de les propostes innovadores que milloren la qualitat edificatòria del parc d'habitatges. - Anàlisi de la viabilitat econòmica de l'actuació. b) En el cas d'obra de nova planta o de rehabilitació sense iniciar: b.1. Projecte d'edificació o Rehabilitació amb visat col·legial, conforme al RD 1000/2010, o amb l'informe de l'oficina de supervisió de projectes municipal corresponent b.2. Llicència municipal d'obres o certificat de no necessitat d'aquesta, si és el cas. b.3. Compromís de qualificació energètica B o A, si és el cas. b.4. Compromís de vinculació termini lloguer o cessió d'ús que s'ha d'inscriure en registre de propietat, amb la indicació del termini compromés, mai inferior a 25 anys. b.5. Compromís de l'ajuntament on se situen els habitatges de signar, en el seu moment, l'acord bilateral assenyalat en l'article 27 de l'RD 106/2018, de 9 de març, pel qual es regula el Pla estatal d'habitatge 2018-2021, o justificant d'haver-lo sol·licitat. b.6. Justificació de la titularitat del sòl o títol habilitant per a fer l'actuació, o de la titularitat de la promoció d'habitatges que cal reprendre, si és el cas, així com el seu estat de càrregues. b.7. Certificació urbanística del sòl que habilite l'execució de la promoció, en el cas de no necessitat de llicència municipal. c) En el cas d'obres iniciades amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria i mai abans de l'u de gener de 2018, addicionalment al que es requereix en l'apartat b, s'ha de presentar un certificat emés pel tècnic director de les obres que acredite la data d'inici de les obres, així com les obres pendents de finalització. d) En cas de represa d'edificació d'obres originalment iniciades amb anterioritat a la data de publicació de la convocatòria, paralitzades i que es reprenguen amb posterioritat a l'u de gener de 2018, addicionalment al que es requereix en l'apartat b, s'ha de presentar: - Ordre/acta de paralització o suspensió de les obres, emesa per la direcció facultativa de l'obra. - Certificat emés pel tècnic director de les obres en el qual consten les obres executades i el pressupost desglossat i detallat executat fins a aquest moment i les obres pendents de finalització, amb la indicació del pressupost necessari per a la finalització. - Certificat municipal de vigència de la llicència inicialment atorgada, o, si és el seu cas, llicència municipal d'obres que preveja la represa de les obres. - Model de domiciliació bancària (model 07000).

Presentació

Presentació

Presencial
- Registre General de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica. C/ De la Democràcia 77. 46018 València Torre I. - Direccions Territorials: Alacant: Av. Aguilera, 1- entreplanta. 03007 Alacant Castelló: Av. de Mar, 16. 12003 Castelló València: C/ Gregori Gea, 27. 46009 València - Altres mitjans establits en la legislació sobre procediment administratiu comú de les administracions públiques
Telemàtica
Es realitzarà a través del tràmit corresponent. La tramitació telemàtica de la sol·licitud d'ajudes té una capacitat total per expedient de 150 Mb. En el cas que la documentació a aportar excedisca d'aquesta capacitat, una vegada esgotada, podrà aportar-se la documentació restant de la següent manera: 1. Acabar de prsentar la sol·licitud amb els documents que s'hagen pogut aportar. 2. Esperar a rebre un mail d'avís en el qual s'indica que l'expedient s'ha obert. 3. Afegir els documents que queden per aportar a l'expedient mitjançant el tràmit d'aportació documental per a aquesta ajuda, al qual pot accedir a través de l'enllaç existent en l'apartat "Enllaços" Si, encara asi, no s'ha pogut completar la documentació, es prega el notifiquen a través del la adreça de corre electrònic ajudesfomentlloguer@gva.es, on es facilitarà un mitjà alternatiu per a l'enviament de la documentació.

Procés de tramitació

Procés de tramitació

El procediment de concessió de les ajudes serà el de concurrència competitiva. La sol·licitud es formalitzarà de manera telemàtica per a les persones jurídiques, emplenant el corresponent formulari que es troba disponible en la seu electrònica de la Generalitat i adjuntant la documentació establida en el tràmit, sense perjudici que les persones físiques puguen triar el mitjà per a relacionar-se amb l'administració. En cas de no optar per mitjans electrònics, la sol·licitud està disponible en l'apartat d'impresos associats. La presentació de sol·licituds s'ha d'efectuar dins del termini previst en la convocatòria. Finalitzat el termini de sol·licituds i una vegada revisada la documentació presentada, es publicarà, en la web de la conselleria competent en matèria d'habitatge, la llista provisional de sol·licituds admeses a tràmit, amb la indicació d'aquelles que estan incompletes i la documentació que falta per aportar o s'ha d'esmenar. Aquesta publicació tindrà el caràcter de notificació a l'efecte de computar el termini per a esmenar o completar la sol·licitud presentada. El termini per a l'esmena serà de deu dies hàbils a comptar de la data de publicació de la llista provisional d'admesos. En el cas de no esmenar les objeccions o fer-ho fora dels terminis assenyalats, s'entendrà desistida la petició d'ajudes. Acabat el termini d'esmenes i després de valorar les propostes, les sol·licituds presentades que complisquen els requisits exigits, s'ordenaran de major a menor puntuació, atesos els criteris de baremació inclosos en les bases reguladores, i s'elaborarà el llistat de sol·licituds que resulten adjudicatàries de les ajudes en funció de l'abast de la dotació econòmica que establisca la convocatòria d'ajudes. En cas que no hi haja disponibilitat pressupostària suficient per a totes les sol·licituds, a més d'indicar els sol·licitants als quals es concedeix la subvenció i la desestimació expressa de la resta de sol·licituds, inclourà una llista ordenada de totes les sol·licituds que complisquen amb les condicions que estableixen les bases reguladores per a adquirir la condició de beneficiària, però queden en reserva per sobrepassar la quantia màxima del crèdit fixat en la convocatòria, amb la indicació de la puntuació atorgada a cada una. En aquest supòsit, si algun dels beneficiaris renunciara a la subvenció, l'òrgan concedent acordarà, sense necessitat d'una nova convocatòria, la concessió de la subvenció al sol·licitant o sol·licitants següents. La directora general d'Habitatge i Regeneració Urbana, per delegació del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, resoldrà sobre la concessió de l'ajuda sol·licitada a proposta d'un òrgan col·legiat. Les resolucions de les ajudes es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i es notificaran individualitzadament. Serà preceptiva la subscripció del corresponent acord de la Comissió Bilateral entre el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, la Comunitat Valenciana i l'ajuntament on se situe l'actuació, una vegada resoltes les ajudes. La no subscripció de l'acord suposarà la renúncia a l'ajuda. ABONAMENT DE LES AJUDES: L'abonament de les ajudes que corresponga es farà respectant les anualitats aprovades de la manera següent: a) Primer pagament o bestreta: la Conselleria anticiparà el 15 % de la subvenció aprovada, en concepte de provisió de fons per a l'arrancada del pla d'actuació. b) Pagaments parcials anuals: En correspondència amb les justificacions d'inversió presentades, es tramitaran pagaments parcials, almenys una vegada a l'any, sempre que l'import de la subvenció certificada per al cobrament supere la bestreta abonada, i sense que supere el 80 % de l'import total de la intervenció. c) Pagament final o de liquidació: El 20 % de l'import de la subvenció restant es tramitarà una vegada es dispose de la conformitat final o qualificació definitiva de l'actuació, i no s'abonarà fins que els habitatges resultants estiguen finalitzats, un mínim del 20 % estiguen ocupats en règim de cessió en ús o d'arrendament i s'haja produït l'anotació registral corresponent. En el cas que el cost de l'actuació siga inferior al cost inicial previst en la sol·licitud d'ajudes, es recalcularà l'import de la subvenció. L'import de l'ajuda no s'incrementarà encara que el cost de l'actuació supere el que s'ha previst inicialment. Quan l'import de la subvenció a rebre pel beneficiari siga superior a un milió d'euros, de conformitat amb el que s'estableix en article 17.3 k) de la Llei 38/2003, de 17 de novembre General de Subvencions, així com en els articles 43 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol i 171.2 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, d'Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, per a poder percebre abonaments corresponents a bestretes o a pagaments parcials o a compte, serà necessari que el beneficiari haja constituït la corresponent garantia que respondrà de l'import d'aquests pagaments i dels interessos de demora. Per a això, s'estableix que la garantia haurà de constituir-se per un import igual al 90% de l'ajuda total sol·licitada, tot això de conformitat amb els disposat en el Reial decret 937/2020, de 27 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament de la Caixa General de Depòsits, així com la normativa sectorial aplicable. El beneficiari quedarà exonerat de la constitució d'aquesta garantia Bestreta o pagament parcial quan es trobe en algun supòsit dels que s'indiquen en l'article 171.5 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d'hisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. Els beneficiaris podran optar per l'abonament total de l'ajuda mitjançant un pagament únic, sense necessitat d'aportar garantia, una vegada s'haja procedit a la justificació de les actuacions, tal com preveu la base quinzena, i ha de comunicar a la Direcció General d'Habitatge i Regeneració Urbana la seua renúncia a cobrar bestreta en el moment de la sol·licitud de les ajudes. La sol·licitud de pagament únic s'ha d'acompanyar de tota la documentació que s'acompanyaria amb pagaments parcials, anteriorment indicada, excepte justificant de prestació de garantia.

Criteris de valoració

Criteris de valoració

- Necessitat d'habitatge. Màxima puntuació: 15 punts. - Risc de despoblació i dimensió del municipi. Màxima puntuació 10 punts. - Percentatge d'habitatges de protecció pública. Màxima puntuació 10 punts. - Percentatge d'habitatges en modalitat A+. Màxima puntuació 15 punts. - Augment termini vinculació al règim de lloguer o cessió d'ús. Màxima puntuació 10 punts. - Actuacions de rehabilitació o represa. Màxima puntuació 10 punts. - Perspectiva de gènere i propostes innovadores. Màxima puntuació 10 punts. Se seleccionaran les propostes que tinguen més puntuació fins a esgotar el límit de la disponibilitat de fons. En cas d'empat, se seleccionarà la sol·licitud que tinga més índex de necessitat d'habitatge ANHA (ponderat), i en cas de nou empat, es desempatarà per ordre de presentació de sol·licituds. No obstant això, si hi ha disponibilitat pressupostària per a totes les sol·licituds presentades, es procedirà a concedir ajudes a totes les sol·licituds sense fer baremació, sempre que complisquen els requisits exigits en aquestes bases.

Òrgans de tramitació

Òrgans de tramitació

Direcció General d'Habitatge i Regeneració Urbana.

Obligacions

Obligacions

Els beneficiaris queden obligats a: a) Facilitar qualsevol document, informació o inspecció que la Direcció General competent en matèria d'habitatge considere necessari per al control del compliment dels fins previstos. b) Sotmetre's a qualsevol actuació de control financer que corresponga a la Intervenció de la Generalitat, en relació amb les ajudes i subvencions concedides. c) Comunicar l'obtenció d'altres subvencions o ajudes per a la mateixa finalitat, procedents de qualsevol administració o ens públics o privats, nacionals o internacionals. Així com la resta d'obligacions recollides en la base onzena de l'Ordre 7/2021, de 18 de juny, de la Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, per la qual s'aproven les bases reguladores de les ajudes del programa de foment del parc d'habitatge en lloguer del Pla estatal d'habitatge 2018-2021, i es convoca per a l'any 2021.

Observacions

Observacions

Els que estableix la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (BOE núm. 236, de 02/10/2015).

Quantia i cobrament

Quantia i cobrament

Els promotors dels habitatges podran obtindre subvenció de les tres modalitats següents: Modalitat A: fins a un màxim de 350 €/m² de superfície útil d'habitatge. La quantia màxima d'aquesta subvenció no podrà superar el 50 % de la inversió, amb un límit màxim de 36.750 €/hab. Modalitat A+: fins a un màxim de 350 €/m² de superfície útil d'habitatge. La quantia màxima d'aquesta subvenció no podrà superar el 50 % de la inversió, amb un límit màxim de 36.750 €/habitatge. Aquesta ajuda es podrà incrementar amb fons procedents de la Generalitat, fins a un màxim de 140 €/m² de superfície útil per habitatge, un 20% addicional de la inversió, fins a 14.700 €/habitatge. MODALITAT B: fins a un màxim de 300 €/m² de superfície útil d'habitatge. La quantia màxima d'aquesta subvenció no podrà superar el 40 % de la inversió, amb un límit màxim de 31.500 €/habitatge. La inversió de l'actuació, a l'efecte de la determinació de l'ajuda, estarà constituïda per totes les despeses inherents a la promoció excepte impostos, taxes i tributs. S'hi inclou el cost del sòl, de l'edificació, les despeses generals, dels informes preceptius, el benefici industrial i qualsevol altre necessari. En el cas d'actuacions de rehabilitació o represa no s'admetrà la inclusió del cost del sòl. En el cas dels habitatges o promocions represes, tampoc s'admetran les partides executades amb anterioritat a la represa.

Termini màxim

Termini màxim

El termini màxim per a resoldre i notificar la resolució, que posarà fi a la via administrativa, serà de 6 mesos comptats des de l'endemà de la publicació de la convocatòria. Transcorregut aquest termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució expressa, s'entendrà desestimada la sol·licitud.

Òrgans resolució

Òrgans resolució

Directora general d'Habitatge i Regeneració Urbana, per delegació del vicepresident segon i conseller d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica (Resolució de 2 d'agost de 2019).

Esgota via administrativa

Esgota via administrativa

Sancions

Sancions

Serà aplicable el que disposa el títol II, "Del reintegrament de subvencions", el títol III, "Del control financer de subvencions" i el títol IV, "Infraccions i sancions administratives en matèria de subvencions", de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.